Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakang
Har nyligen köpt en XC60 -10. Grym bil, nöjd på alla sätt! Utom ett...

Jag valde Volvo till stor del pga dess närmast oslagbara komfort. Därför är det så väldigt irriterande att det på min bil, i farter på 60 km/h och uppåt, hörs ett mycket tydligt och enerverande sus från förarsidans vindrutas övre kant, precis som att rutan inte är helt uppdragen. Det är den givetvis, men suset är skrämmande likt det man kan höra när det är en liten glipa i rutan.
Detta är mycket störande och jag tänkte att jag skulle bege mig till ÅF, men jag chansar på lite bra feedback härifrån först! Såg i forumet att någon hade haft ett liknande oljud och gjort något med backspegeln...och på så sätt löst problemet.

Någon med liknande erfarenhet, och möjliga lösningar!?

Tack!
av corzair
Börja med att kontrollera att alla lister ser ut att ligga rätt. Jag tryckte tillbaka en list på en kollegas bil (iof v70) efter liknande klagomål.
av jakang
corzair skrev:Börja med att kontrollera att alla lister ser ut att ligga rätt. Jag tryckte tillbaka en list på en kollegas bil (iof v70) efter liknande klagomål.
Tack för tipset!
Jag ska börja där. Annars verkar det lilla som står om detta problem också föreslå någon form av isolerande tejp, och tydligen något ingrepp på backspegeln. Ska kolla listerna i morgon.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör man ner rutan helt så går det att ta bort gummilisten i överkant och återmontera den korrekt. Rutan kan oxå vara framåtlutad eller bakåtlutad och då blir det en glipa som inte syns men som hörs. Då är det bara att föra rutan framåt eller bakåt så brukar det bli bra.
av jakang
Perra83 skrev:Kör man ner rutan helt så går det att ta bort gummilisten i överkant och återmontera den korrekt. Rutan kan oxå vara framåtlutad eller bakåtlutad och då blir det en glipa som inte syns men som hörs. Då är det bara att föra rutan framåt eller bakåt så brukar det bli bra.
Hej Perra!
Ska prova och justera gummilisten som du skrev, och se om det blir bättre.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med att "föra" rutan framåt eller bakåt. Lite trög...
Känner du igen det här oljudet som jag beskriver? Varit drabbad själv?
Tack för tips!
av JE Jr
Öppna dörren, sätt en handflata på varje sida av rutan och tryck framåt eller bakåt. Går det inte jan du ju ta ner rutan något och se om det går då.

På 7/900 är detta ett väldigt vanligt problem som ger oljud. Rutan åker fram något, så övre bakre hörnet får en liten glipa, precis vid örat... Avhjälptes på dessa bilar genom att bygga upp med tejp bakom rutlisten ihöjd med backspegeln. Om det även funkar på en nyare bil vet jag ej...
av jakang
JE Jr skrev:Öppna dörren, sätt en handflata på varje sida av rutan och tryck framåt eller bakåt. Går det inte jan du ju ta ner rutan något och se om det går då.

På 7/900 är detta ett väldigt vanligt problem som ger oljud. Rutan åker fram något, så övre bakre hörnet får en liten glipa, precis vid örat... Avhjälptes på dessa bilar genom att bygga upp med tejp bakom rutlisten ihöjd med backspegeln. Om det även funkar på en nyare bil vet jag ej...
Tack för tipset!
Jag ska prova detta också. Det är i alla fall precis där du beskriver som oljudet verkar uppstå, dvs övre bakre hörnet på fönstret. Ibland får jag möjligen känslan av att det kan bildas någon turbulens runt sidospegeln, möjligen en inbillning efter att jag har läst att andra har haft detta problem och löst det med isolerande tejp mm.. Hård vind verkar förvärra ljudet (ganska logiskt)
Vad innebär 7/900 ??
av jakang
Har nu gjort mina första efterforskningar varifrån det här susande ljudet kommer ifrån. Listerna verkar sitta där dom ska. Jag såg att listen, på utsidan, i dörrens överkant buktade ut lite på ett par ställen. Ett av dessa ställen var högst upp till höger, alltså precis vid b-stolpen. Detta är det ställe där jag nog upplever oljudet som värst, dvs uppe till vänster, sett från förarplats. Denna "utbukt" på listen upplevde jag visserligen vara ganska harmlös, och borde inte orsaka detta rejäla oljud tycker jag...
Upptäckte också att om jag trycker ner rutan minimalt, bara ett snabbt "duttande" på fönsterknappen, så hörs denna turbulens VÄLDIGT tydligt längs hela rutan, möjligen att det kan komma från sidospegeln.
Kan det vara så att det bildas någon turbulens runt spegeln, och att denna inte är tillräckligt isolerad (tätad), kanske i kombination med att rutan inte är helt tät?
Jag har haft en XC60 och en XC70 från 2010 tidigare och aldrig hört detta ljud, eller upplevt detta problem tidigare.
Såg också att någon tidigare här på forumet har beskrivit ett missljud likt ett "vinande" runt tex en flaggstång eller mast eller liknande. Tycker att det stämmer väldigt bra in på mitt ljud!
Tips?

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

Dina frågor kan du också pröva […]