Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ricce
Har beställt 3 st 75W xenonkit till min NBB Alpha 225 från xenonkungen idag. Som ska montera på V70N D5.
Passa på köp en extraljuskabel av dom också http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... b-12v.html

Har läst olika tråd om extraljus och förhoppningsvis bli lite klok på hur man koppla ihop extraljus. :)
Men har lite frågor innan jag sätta igång.

Räcker det bara köp en knappsats, kontaktdon till extraljus-uttag vid luftburk och de två blåkabel?
Duger den kabel med relä från xenonkungen?

Tänkte åka till Volvo och handla lite imorgon.
Jag kopplade in samma sak i en grannes BMW för några helger sedan. Det blir nog inga problem för dig, deras kabelsats är helt ok, men kontakterna är lite billiga, var försiktig så du inte trycker i dom snett så de förstörs.

Vad det gäller delen på volvon är jag osäker men misstänker du behöver knapp, relä, säkring och kontaktdonet. Det borde väl finnas i en sats hos volvo?

/Martin
Användarvisningsbild
av Perc
Behövs ingen sats från Volvo. Två blå kabelstumpar, kontaktdonet och knappen. Sen kopplar du resten själv på gammalt hederligt vis.
Har varit på Volvo idag och handlar knappen, kontaktdonet, blå kabelstrumpar och täcklock för 7 knappar eftersom min nuvarande finns inte plats för fjärde knappen. Men tyvärr dom har inget i lagret och får dessa på måndag. Så bli inget mek under helg :(
Fick hem varor av xenonkungen idag trots beställde igår på lunchtid, riktigt snabb leveranstid! :D

Så får montera xenon i NBB än så länge. Fick dock slipa stålbricka med rundfil men måste skaffa mindre rundfil än vad jag har nu. Ska det vara så att man fila bort ganska mycket för att få xenon går genom bricka?

Och undrar också hur man ska koppla positionsljus som finns på NBB med de tunn svart och vita kabel? Tycker det blivit svårt nu än koppla xenonsats på bilen :oops:
Fick varken monteringsanvisning.
Användarvisningsbild
av Perc
Varför envisas ni med att kalla parkeringsljusen för positionsljus? ;)

Man behöver inte koppla parkeringsljusen om man inte vill, det är bara onödig kosmetika. Om man vill ha dem att lysa så kopplar man dem t.ex till bilens parkeringsljus, eller till halvljusen hellre kanske. Parkeringsljusen har ju en funktion i sig, som försämras om man monterar flera sådana.
parkeringsljus, positionsljus eller vad man nu vill kalla det är olagliga att använda i extraljusen. Onödigt att åka på böter för en sådan liten sak.
snyggt? ne inte direkt.
av rid54
milktrucker skrev:parkeringsljus, positionsljus eller vad man nu vill kalla det är olagliga att använda i extraljusen. Onödigt att åka på böter för en sådan liten sak.
snyggt? ne inte direkt.
Olagligt, verkligen? Verkar vara en o annan lastbilsägare som inte hört det... Är det specifikt för P-ljus i extraljusen, eller är det nåt med antalet ljuspunkter?
Max 2 st "parkeringsljus"(som används när fordonet står parkerat på/vid vägen i mörker) framåt, dvs som orginal på bilen, ska sitta relativt nära halvljuset i höjd. Dvs inga park.ljus i extraljusen är tillåtna.
Notera dock att lastbilar har "positionsljus"(för att visa sin position, s.k breddmarkeringslykta som är krav på om fordonet överstiger 2,1m i bredd) på taket och även ibland på skåpet, orginal och/eller i extraljusen. Dessa är lagliga eftersom de utgör positionsljus och måste sitt x,x meter ovanför marken för att vara lagliga.
Därför sitter de uppe på förarhytten. Finns några enstaka lastbilar som har monterat dem olagligt nertill med positionsljus eller då även kallat parkeringsljus, men är ej tillåtet i den höjden.

btw, blir du stoppad på pappa blå med olaglig belysning kan kontrollen räknas som flygande besiktning, vilket kan ge körförbud på bilen. och ny ombesiktning som krav utöver böterna vill säga.

hur kinkiga är polisen?
det är olika. det finns de som åkt på böter med volvo 740 eftersom den har varselljus(21w?) igång i hörnen på strålkastarna och inte får användas med halvljus, en konstruktionsmiss av volvo eftersom de inte går att stänga av.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]