- tis 21 jan 2014, 12:47
Hittade en tråd igår.. men tyvärr inte idag.
Jag har en XC70-12 Drive=163hk 5cyl diesel manuell. Ca5300mil.
Det som händer är att inte alltid men ganska ofta. Började vid ca4900mil.
Varvet hoppar upp ca500rpm på 4,5 & 6e växeln. Vid gaspådrag. Händer vid ca1700rpm.
Och det hörs att motorn rusar, sedan går varvet ner och acc. fortsätter.
Ibland när det händer på 6e växeln visas "pil upp" på panelen.
När jag kör på farthållare och vill öka tillbaka till inställt värde då slår det ifrån=måste accelerera med gapedalen istället.
Hittade en gammal tråd om chocklastbegränsare??? inte för att jag vet vad det är...
Volvo har provkört vid 6000mil service nu i januari. Då visade sig inget, de hittar inga läckage. Då tyckte de att allt var ok.
Nu tror de att kopplingen är slut...
De ska provköra igen denna veckan.
Hur kan det vara kopplingen som är slut? Jag har ju lyckats köra andra bilar nästan 20000 mil utan att behöva byta koppling.
Jag har en XC70-12 Drive=163hk 5cyl diesel manuell. Ca5300mil.
Det som händer är att inte alltid men ganska ofta. Började vid ca4900mil.
Varvet hoppar upp ca500rpm på 4,5 & 6e växeln. Vid gaspådrag. Händer vid ca1700rpm.
Och det hörs att motorn rusar, sedan går varvet ner och acc. fortsätter.
Ibland när det händer på 6e växeln visas "pil upp" på panelen.
När jag kör på farthållare och vill öka tillbaka till inställt värde då slår det ifrån=måste accelerera med gapedalen istället.
Hittade en gammal tråd om chocklastbegränsare??? inte för att jag vet vad det är...
Volvo har provkört vid 6000mil service nu i januari. Då visade sig inget, de hittar inga läckage. Då tyckte de att allt var ok.
Nu tror de att kopplingen är slut...
De ska provköra igen denna veckan.
Hur kan det vara kopplingen som är slut? Jag har ju lyckats köra andra bilar nästan 20000 mil utan att behöva byta koppling.
Volvo XC70 DRIVe -12
BMW 1200 RT -08 Silver met.
Volvo BM Victor -61 Brunröd.
BMW 1200 RT -08 Silver met.
Volvo BM Victor -61 Brunröd.
- By Kinesvolvo