- tis 28 jan 2014, 12:44
#829987
Hejsan !
Tack för svaren !
Den nyare fronten har ju bredare strålkastare, så det blir säkert bökigt att få dit. Kanske lättare att sätta dit runda lysen och byta till huven som sitter på 240 -75 och några år framåt så länge?
Målet för min del just nu är att få ut bilen och kunna besikta den.
Nu är ju inte den här 264:an någon direkt skönhet eller guldklimp även om den inte är direkt rostig eller bulig. Skärmkanterna bak är bytta någon gång. Den rost som finns är i baljorna och något hål i en tröskel. Inredningen är rätt slut, tror det är halm eller något som väller ut ur dynorna :lol:
Många ägare har gjort sitt för att förädla bilen :D
Original motorn är utbytt. Bilen är reggad med en B21A+M46 låda. Men när jag fick tag på bilen satt det en B230A+M46 i den. B230 motorn hade tidigare ägaren inte fått igång, troligen därför han lessnade och sålde bilen. Fördelaren satt fel och tändföljden var bakvänd och tändspolen hade ingen ström. Motorn nog frusit ordentligt, för 3 fryspluggar hade "poppat" ut. Avgasrening och vacumslangar var bortrivna.
Elsystemet var en riktig härva, inte många av mätarna och varningslamporna i instrumentbrädan som funkade. Jag vet inte hur många meter kabel och skarvar jag rivit ur och gjort om, nu funkar det mesta. Utom bältesvarnaren och varvräknaren.
Jag har fått fart på motorn men den går inte riktigt rent. Den "ruppar" på tomgången och svarar inte riktigt på gasen när man axar. Det kan behövas lite justering av tändning / brytare / förgasaren. Eller så suger den tjuvluft och att det fattas el till några grejer på förgasaraen och insuget.
Jag har mest hållit på med B230F motorer. Hur gör man för att justera en Zenith 175 CD-2 förgasare ?
Det ska gå ett rör bakom motorn mellan EGR ventilen och grenröret, men på mitt grenrör är anslutningen igen svetsad, behövs det röret ?
På dom B230F motorer jag sett finns inte det röret utan i stället går det en slang till insuget från EGR ventilen. Kan jag göra så i stället på min motor ?
Det ska sitta en liten pryl med en slang i var ände och en kabel på förgasaren precis där slangen från luftrenaren ansluts, vart ska den kabeln ta vägen?
På insuget, nära förgasaren sitter det en pryl med en kabel anslutning, vart ska den kabeln ta vägen ?
Apropå motorn, på röret som går från vattenpumpen längs sidan av motorn till värmepaketet finns det en slanganslutning på som är pluggat, vart kan den tänkas ha gått en gång i tiden ? Det är inget jag sett på någon annan B230 motor.
Sen finns det även en slanganslutning på sidan av oljetråget som är pluggat, kan det har varit till någon oljekylare ?
Det är servostyrning på bilen, passar delar från 240 till min bil ?
Många frågor blev det.
Tacksam för svar