Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvorules
Hade lyckan att få min Volvo S60 årsmodell 2005 utsatt för inbrottsförsök i helgen och dörrutan på chaufförssidan söndrades. Fick snabbt tid till Samglas igår men när de skulle lägga in ny ruta visade det sig att den var för tjock. Rutan gick att montera in men enligt montörerna var det för trångt för att rutan skulle gå att få upp och ner.
En kontrollmätning visade att de andra rutorna som sitter i bilen är cirka 3,5 millimeter tjocka medan den som de fick in var 5 mm tjock. Jag åkte till Carglass som hade en ruta inne i lager men också den visade sig vara 5 mm tjock. Jag misstänkte att problemet kunde bero på piratdelar så jag gick in till auktoriserad volvoverkstad som beställde in orginalruta från Volvo. När den kom i morse var också den 5 millimeter tjock.
Har någon erfarenhet av något liknande? Är det verkstaden som "monterat fel", dvs 5 millimeters ruta borde funka? Min bil är ursprungligen köpt i Tyskland, kan det vara problemet? Känns ju i och för sig osannolikt. Jag har kontaktat kundsupport på Volvo som skulle återkomma inom 24 timmar, men jag sitter fast i Stockholm och skulle behöva komma vidare men det går ju inte så länge bilen saknar fönster.
Användarvisningsbild
av bem
Långskott: Kan det vara så att rutan som är 5 mm är en laminerad ruta och den på 3,5 mm är en olaminerad ruta? Har för mig jag läst här på jag rullar att de laminerade rutorna är aningens tjockare.
/Bo
Användarvisningsbild
av Perra83
Behåll en tjock ruta och byt listen runt i dörren så har du en tjockare laminerad ruta som tjuvarna inte rår på + att den hindrar en del ljud att komma in i kupén.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]