Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tredje tråden idag, men ni får ursäkta, kylan har gett mig problem :???:

Det finns inte en chans att värmen i XC60in är som den ska. Kör värmen manuellt på 30 grader och max fläkt men det blir inte varmt.

Tycker att dieselvärmaren inte gör bilen varm när jag kör den som parkeringsvärmare heller.

Glödstiftet byttes för ett år sedan, och sen dess har Volvo tittat 2 gånger på bilen när jag klagat på värmen, men utan att hitta något fel.

Kan någon berätta för mig hur jag felsöker detta själv?
Hej,

Det har sagts mig (står säkert i instruktionsboken till XC60 MY10) i ett annat inlägg att dieselvärmaren ev eldar på för att försöka uppnå den temperatur du hade inställd i bilen när du stängde av bilen. Prova t ex att ställa temperaturen på +25 grader när du lämnar bilen. Kolla sen när dieselvärmaren körts klart därefter om temperaturen i kupén är i närheten av ca 20-25 grader (lägg en termometer i bilen så du får fakta att gå på).
Uppvärmningen av kupén startar när motorns kylvätska nått upp till rätt temperatur.

Att försöka brassa på med värme i bilen senare om kanske inte ens dieselvärmaren fått motorn varm ordentligt är nog lönnlöst då en dieselmotor alstrar ganska lite värme.
Prova även att manuellt aktivera värmaren under färd (kolla att symbolen i instrumentpanelen visas att värmaren jobbar).
Får du ingen värme i kupén ens då under färd borde nåt vara fel med värmaren.
Prova även att ha värmaren på auto dvs att den startar själv när du startar bilen med kall motor (och det inte är för varmt ute).

Har en V70 D3 2014 själv och värmaren funkar över förväntan bra både vid manuella starter och start via mobil-appen.
Blir varmt i bilen dels när värmaren körts manuellt eller via tidur och via app, eller via autostart.

/Bo

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]