Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Hej! Vet att jag gjort en liknande tråd men gör denna också för jag vill veta vad ni tror är problemet! :) tempmätaren går inte upp mer än till en fjärdedel och jag funderar på varför. Är det termostaten eller är det någon givare? Vårt sitter tempmätaren?? Det är en b21 -80 förgasare
Tacksam för svar mvh ro Robert
av rid54
Kan ju vara endera termostat eller tempgivare. Att byta termostat är ju inte fel. Har du även efter detta lågt utslag på mätaren, kan du ju välja om du vill bråka med givaren eller inte. Sannolikheten att en ny termostat är trasig är inte stor.
av robbn
rid54 skrev:Kan ju vara endera termostat eller tempgivare. Att byta termostat är ju inte fel. Har du även efter detta lågt utslag på mätaren, kan du ju välja om du vill bråka med givaren eller inte. Sannolikheten att en ny termostat är trasig är inte stor.
Näe precis, den kosta ju bara 79 kr och är ganska enkel att byta :P

Är det svårt att byta tempgivare?

Mvh
av rid54
Jag har aldrig provat på den bilen. Oftast är det ju som en inskruvad plugg med en sladdanslutning, verkar inte alltför svårt, men det kan läcka ut en del kylvätska.
av PNI
Vanligaste felet är termostaten.
Är en förbrukningsvara, vis av erfarenhet. Enkelt att byta, passa på och byt glykolen om det inte är gjort senaste året.
Har du bra värme inne i kupén?
Ja=troligtvis bra termostat.
Nej termostaten öppnar förtidigt.
Starta upp bilen kall och be en kompis hålla motorvarvet på 2000-2500 med kupé värmen avstängd.
Känn sedan på övre kylarslangen när den blir varm, kika på temperaturmätaren.
Ta loss grillen och stoppa in den i en sopsäck av plast. Gör hål för piggarna i botten och plastvreden uppe vira ett par varv med tejp så den inte fladdrar.
Detta gör att inte lika mycket kalluft kommer in till kylaren. Ökar tempen då tyder det ytterligare på termostatfel.
De tre hålen i spoilern räcker gått till att ta in kylluft vintertid. Volvo sålde kylarmaskeringar till 240.
Var länge sedan man såg någon bilägare hjälpa sin bil med denna enkla lösning.
Volvo var rejälare bilar förr, gör detta på en modern Volvo, och den får besöka verkstad.
Lycka till med felsökningen.
av PNI
Vanligaste felet är termostaten.
Är en förbrukningsvara, vis av erfarenhet. Enkelt att byta, passa på och byt glykolen om det inte är gjort senaste året.
Starta upp bilen kall och be en kompis hålla motorvarvet på 2000-2500 med kupé värmen avstängd.
Känn sedan på övre kylarslangen när den blir varm, kika på temperaturmätaren.
Ta loss grillen och stoppa in den i en sopsäck av plast. Gör hål för piggarna i botten och plastvreden uppe vira ett par varv med tejp så den inte fladdrar.
Detta gör att inte lika mycket kalluft kommer in till kylaren. Ökar tempen då tyder det ytterligare på termostatfel.
De tre hålen i spoilern räcker gått till att ta in kylluft vintertid. Volvo sålde kylarmaskeringar till 240.
Var länge sedan man såg någon bilägare hjälpa sin bil med denna enkla lösning.
Volvo var rejälare bilar förr, gör detta på en modern Volvo, och den får besöka verkstad.
Lycka till med felsökningen.
av robbn
PNI skrev:Vanligaste felet är termostaten.
Provar att byta termostat iaf :) Men jag fick en rekommendation om att jag skulle köpa en med HÖGRE öppningstemp, vad är det bra för? Eller ska jag köra på 86 grader som biltema har?

Mvh
av rid54
Högre öppningstemp är fördelaktigt, för det tillåter motorn att gå med lite högre arbetstemperatur = bra på flera sätt. Vintertid ger det lite bättre värme (inte stor skillnad).
av umekille
Tempmätaren som av ålder börjar visa fel läge.
Mycket vanligt på äldre volvo...på en 144 jag hade
monterade jag elfläkt på kylaren...då den startade
var mätarnålen inte ens uppe i hälften på skalan.
945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]

Service Peugeot 107 2007

Vart ock hämtat filter, nu väntar jag ba[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]