- sön 12 jan 2014, 08:02
Kära JagRullar,
Jag fick mycket hjälp av er alla för tre år sedan, då jag tillslut lyckades beställa min nuvarande V70 2,5FT. Det är nu dags igen varför jag denna gång återigen vänder mig till er för att få ta del av er kunskap.
Den bil som ska köpas är troligen antingen en XC70 eller XC60.
Man får väldigt mycket XC90 för pengarna just nu, men det är ju en lite äldre konstruktion (jag tror att Magnus Ladulås hade en) och jag vet inte om jag kan klämma in en D5:a under mina 8,5 basbelopp?
Om jag väljer XC70 så får jag in lite mer paket och lullull (som Christer Glenning skulle ha uttryckt det), plus att jag nog faktiskt gillar den liiite bättre. XC60 är ju å andra sidan en för mig ny bilmodell, och omväxling förnöjer.
De fyra alternativen som det står emellan är:
XC60 D4 FWD Aut Momentum Business + skinn 394 800 kr BTO
Fördelar: XC60 nyare konstruktion, nya D4 VEA, högre sittposition (bättre sikt), lite styvare chassie än XC70
Nackdelar: Bara FWD, Klimatpkt VOC är ej inkluderbart (enl Bygg din Volvo), sämre komfort än XC70, mindre bagageutrymme.
XC70 D4 FWD Aut Momentum Business Pro + KlimatVOC + skinn 395 300 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), massor av lullull (VOC, taklucka, navigation – jag kommer nog kunna feppla mig till sömns
många nätter)
Nackdelar: Bara FWD, ej el-stol, ej keyless
XC70 D4 FWD Aut Summum Business + KlimatVOC 394 800 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), el-stol, keyless
Nackdelar: Bara FWD, ingen taklucka eller navigation, 17”-fälgar
XC70 D4 AWD Aut Momentum + Vintepkt + KlimatVOC + skinn 393 000 kr BTO
Fördelar: Gamla D4 2,4 (sämre förbrukning, tror jag), AWD
Nackdelar: ingen taklucka eller navigation, ej el-stol, ej keyless
Som ni förstår så har jag ett av Sveriges största I-landsproblem framför mig. Om någon har några synpunkter eller råd, så tas dessa tacksamt emot.
Under mitt lekande på Bygg din Volvo, så har ocks lite udda frågor dykt upp:
1) Dynamicstolarna finns för XC70 och V70 endast i trist mörkgrå (FL01). Men i S80 finns de också i ljusbeige (2L1B) – är det någon som vet om
man kan få in en ljus inredning med dynamicstolar i XC/V70?
2) Är det skillnad på fälgar till XC70, jfr med V70? Jag har idag ett par väldigt snygga Regor 7x17” för sommardäcken till mig V70. Dessa skulle jag
ju kanske vilja ta med mig över till en framtida XC70 – jag förstår att man då måste byta själva däcket, då XC70 har en annan rullomkrets, men
är själva fälgen godkänd för XC70 eller ska de har ett annat belastningsindex eller liknande?
Se: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx
Där kan ej väljas Regor till XC70.
Jag kommer nog på fler frågor, vad det lider, men det var allt för nu.
Jag fick mycket hjälp av er alla för tre år sedan, då jag tillslut lyckades beställa min nuvarande V70 2,5FT. Det är nu dags igen varför jag denna gång återigen vänder mig till er för att få ta del av er kunskap.
Den bil som ska köpas är troligen antingen en XC70 eller XC60.
Man får väldigt mycket XC90 för pengarna just nu, men det är ju en lite äldre konstruktion (jag tror att Magnus Ladulås hade en) och jag vet inte om jag kan klämma in en D5:a under mina 8,5 basbelopp?
Om jag väljer XC70 så får jag in lite mer paket och lullull (som Christer Glenning skulle ha uttryckt det), plus att jag nog faktiskt gillar den liiite bättre. XC60 är ju å andra sidan en för mig ny bilmodell, och omväxling förnöjer.
De fyra alternativen som det står emellan är:
XC60 D4 FWD Aut Momentum Business + skinn 394 800 kr BTO
Fördelar: XC60 nyare konstruktion, nya D4 VEA, högre sittposition (bättre sikt), lite styvare chassie än XC70
Nackdelar: Bara FWD, Klimatpkt VOC är ej inkluderbart (enl Bygg din Volvo), sämre komfort än XC70, mindre bagageutrymme.
XC70 D4 FWD Aut Momentum Business Pro + KlimatVOC + skinn 395 300 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), massor av lullull (VOC, taklucka, navigation – jag kommer nog kunna feppla mig till sömns
många nätter)
Nackdelar: Bara FWD, ej el-stol, ej keyless
XC70 D4 FWD Aut Summum Business + KlimatVOC 394 800 kr BTO
Fördelar: Nya D4 VEA (bra förbrukning hoppas jag), el-stol, keyless
Nackdelar: Bara FWD, ingen taklucka eller navigation, 17”-fälgar
XC70 D4 AWD Aut Momentum + Vintepkt + KlimatVOC + skinn 393 000 kr BTO
Fördelar: Gamla D4 2,4 (sämre förbrukning, tror jag), AWD
Nackdelar: ingen taklucka eller navigation, ej el-stol, ej keyless
Som ni förstår så har jag ett av Sveriges största I-landsproblem framför mig. Om någon har några synpunkter eller råd, så tas dessa tacksamt emot.
Under mitt lekande på Bygg din Volvo, så har ocks lite udda frågor dykt upp:
1) Dynamicstolarna finns för XC70 och V70 endast i trist mörkgrå (FL01). Men i S80 finns de också i ljusbeige (2L1B) – är det någon som vet om
man kan få in en ljus inredning med dynamicstolar i XC/V70?
2) Är det skillnad på fälgar till XC70, jfr med V70? Jag har idag ett par väldigt snygga Regor 7x17” för sommardäcken till mig V70. Dessa skulle jag
ju kanske vilja ta med mig över till en framtida XC70 – jag förstår att man då måste byta själva däcket, då XC70 har en annan rullomkrets, men
är själva fälgen godkänd för XC70 eller ska de har ett annat belastningsindex eller liknande?
Se: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... fault.aspx
Där kan ej väljas Regor till XC70.
Jag kommer nog på fler frågor, vad det lider, men det var allt för nu.
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08
- By Tomas803