Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Hej!
Har eftermånterat farthållare på min 945 turbo från -91.,men får den inte till att fungera. Har fått ett elschema och jag har mätt alting.Det verkar vara ok,men jag kan inte mäta om det kommer nån signal på den gula kablen som är kopplad till instrumentbredan.Har ni några tips om vad som kan vara felet,för jag har redan köpt 3 st av alla delar som ingår,men ändå fungerar inte den.
Användarvisningsbild
av Crille
Och alla vakumslanager är hela ?
Även den till koppling och broms.
drar det tjuvluft någon stans så fungerar det inte.
av Slezii
Ja,vakumslangarna är okså hela,har provat att blåsa i den och den är tät.
av Slezii
Tack för elscheman,den har jag,men som jag skrev så är alting rätt förutom signal sladen till instrumentpanelen som jag inte vet hur man kan mäta.Altså jag tror att felet måste ligga där,eftersom alt anat är rätt.
av Addekarlsson
På baksidan av mätarhuset sitter det ett stift, rakt bakom hastighetsmätaren. Där ska signalkabeln anslutas.
På min 780 hade föregående ägare kopplat denna signalkabel till varvmätaren. Inte så konstigt att min farthållare inte funkade, trots att jag bytt precis allt i farthållaren. :lol:

Dessa stift jag surrar om finns alltså både på hastighetsmätaren och varvmätaren. Helt vanliga flatstift, hane, sitter i mätarhuset, och du ansluter signalkabeln med flatstift hona.

Mvh/ Adde
av Slezii
Jag har koplat det till en stift,som jag tror det är till hastighetsmätaren.Det fanns redan två sladar kopplade dit,har jag inte fel så är den ena till klimat anlägningen och den andra vet jag inte.Men jag har kopplat dit,men frågan är om det inte är fel på själva instrumentpanelen?Kan man inte mäta signalan på något sätt?
med ohm mätare eller om det är volt,eller något?
av Slezii
:D :D
Nu löste jag problemet.
Som jag skrev så fanns det redan två sladar koplade till det stiftet på instrumentbredan,jag koplade bort de och koplade dit endast fartfållaren och det fungerade perfekt.
Frågan är nu vad de andra sladarna var till? och om det gör nåt att jag kopplat bort de? Den ena är gul,den andra är grön vit
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]