Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimRune
#822722
Hei!

Gi beskjed om dere ikke skjønner norsken min så godt, kan da oversette med Google Translate : :lol:

Jeg har en Volvo 850, ombygd til S70 med V70 motor.
Har en B5254T, altså 193hk.

Jeg får bare 0.2 i turbotrykk, Lamdba lampen lyser av og til. kommer og går hele tiden rett og slett.
Har sjekket feilkoder og får da beskjed om "System To Lean" blandt annet.. Sletter jeg feilkoder kommer de tilbake med en gang.

Jeg dro ut kontakten til magnetventil, da skjedde ingenting, er dette normalt?
Drar jeg av slangen fra wastegate, da får jeg selvfølgelig turbotrykk.

Jim Rune
Norge.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#822749
"System to lean" betyder att den får för lite bränsle/för mycket luft.
I dom allra flesta fallen så drar motorn tjuvluft någonstans ifrån. Ett vanligt ställe är den lilla slangen på högra sidan av insuget som går till vevhusventen. Om den drar tjuvluft vid insuget så lär du aldrig få något vidare turbotryck, eftersom trycket kommer läcka ut.
Du kan ju även ha läckage på någon av tryckrören, eller i stortsett vart som helst.

Sen kan det såklart vara något helt annat fel, t ex bränslerelaterat, taskig LMM osv osv. Det är gammal hederlig felsökning som gäller, det vi vet är att den får för mycket luft i förhållande till bränslet.

Ingen aning om vad orginal turbotryck är på dom där... En T5a ligger iaf på runt 0.8, eller ja, min T5a ligger på det orginal.
av JimRune
#822812
Mange takk for svar, skal uansett sjekke den lille slangen du nevner :)

LMM har jeg byttet, men er litt spekulativ til den magnetventilen siden jeg drar ut kontakten og ingenting blir annerledes.
Tviler litt på falskluft også, siden den holder 0.2 veldig fint og stabilt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#822818
Ett läckage kan liknas med pystrim, fast med motsatt effekt.
Läckaget kan vara i den storleken att 0.2bar är allt som stannar kvar, dom övriga 0.2 (om vi utgår ifrån att den ska ladda 0.4) läcker ut.

Sen kan det vara så att den knackar (pga. för lite bränsle) och styrdonet ändrar tändningen samt sänker laddtrycket för att motverka knackningarna.... Fast då borde det bli skillnad med magnetventilen urkopplad.

Sen KAN det även vara så att någon har varit på och pillat på wastegaten så grundtrycket är åt h-e. På T5or är grundtrycket 0.4, men har som sagt ingen aning om hur lättryckarna ska vara.. Så det kan kanske vara idé att kika på det.
av JimRune
#824050
Nå har jeg testet litt til, om jeg drar slangen bort fra Wastegate får jeg 0.4 - 0.45 i turbotrykk, som er orginalt.
Da oppfører bilen seg normalt.

Lamdba lampen er der fortsatt.

Når jeg drar ut kontakten til Luftmengdemåler(LMM) så skjer ingenting, når jeg plugger kontakten tilbake i LMM så stopper bilen.. Normalt?

Når jeg drar ut kontakten til magnetventilen skjer ingenting som sagt, og setter jeg slange på der igjen fra wastegate får jeg 0.2 i trykk og bilen går dårlig.. Vil dere si magnetventil er deffekt?

Jeg har nå koblet bort slangen fra turbo til magnetventil, å får riktig turbotrykk.. er dette skadelig og kjøre med?
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]