Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelgen
Tjena!

Köpte mig en uppsättning C70-klarglas från USA, monterade dem idag och då slog det mig att där inte finns några positionsljus. Bilar avsedda för USA har ju istället lysande blinkerslampa, vilket inte är lagligt i Sverige (eftersom att positionsljuset blir orange vilket det inte får vara).
Fick då idén att i båda blinkersarmaturna montera en liten 5-wattare (vit) och koppla dessa på positionsljuset, vilket är lagligt.

Då jag är ganska grön på bilelektronik tänkte jag höra med folket här; någon som har en bra förklaring på hur jag bör gå till väga och vad jag behöver?
(Eftersom att man ofta ser bilar med positionsljus i extraljusen tänkte jag att det borde inte vara svårare att koppla in i blinkersarmaturerna)
LOB skrev:Enklast är en led switchbacklampa som lyser vitt men blinkar gult när du blinkar. Finns på tex Diodhuset för 160 kr st men kostar en bråkdel på aliexpress.com.

http://diodhuset.se/diod-led-lampor-12- ... ay15d-215w

Då de inte är e-märkt så är det väl inte 100% lagligt men jag har då besiktat med mina i bilen.
Det verkar vara det enklaste alternativet.
Hur fungerade det med ljuset, motsvarade det vita ljuset ljusstyrkan hos vanligt positionsljus?
Har ju LED i backljusen som ser typ likadana ut till lampans utseende, och de lyser väldigt starkt.

(Har vanliga blinkers nu, men tänkte köpa till "lysande" lamphållare från vparts)
Aelgen skrev:
LOB skrev:Enklast är en led switchbacklampa som lyser vitt men blinkar gult när du blinkar. Finns på tex Diodhuset för 160 kr st men kostar en bråkdel på aliexpress.com.

http://diodhuset.se/diod-led-lampor-12- ... ay15d-215w

Då de inte är e-märkt så är det väl inte 100% lagligt men jag har då besiktat med mina i bilen.
Det verkar vara det enklaste alternativet.
Hur fungerade det med ljuset, motsvarade det vita ljuset ljusstyrkan hos vanligt positionsljus?
Har ju LED i backljusen som ser typ likadana ut till lampans utseende, och de lyser väldigt starkt.

(Har vanliga blinkers nu, men tänkte köpa till "lysande" lamphållare från vparts)

Ljusstyrkan är något starkare än de vanliga men inte så starkt så att det bländar.
Här har du några att välja på
http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... 0109045818

köpte först från diodhuset.se och sedan de billigaste från aliexpress som reservlampor. De med fler dioder lyser bättre men inte för starkt. Du måste ha två effektmotstånd för att inte blinkfrekvensn ska bli för snabb.

http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... 0109050411
25w tror jag det var... med snabbkopplingarna som medföljer riskerar du att få dålig kontakt (hög blinkfrekvens) så det bättre med en sockerbit eller löda.
I blinkerskontakten som sitter på bilen finns de tre kablar, en jord en blinkers och parkeringsljus för Usa lamphållare för orangea 5/21 watts lampa.

Jag borrade hål i blinkersen ganska nära vanliga blinklampan och sen koppla in på kablarna vid kontakten.
Montera också isär strålkastaren och satte parkeringen där med så de lyste i alla lampor fram.
Pmperformance skrev:I blinkerskontakten som sitter på bilen finns de tre kablar, en jord en blinkers och parkeringsljus för Usa lamphållare för orangea 5/21 watts lampa.

Jag borrade hål i blinkersen ganska nära vanliga blinklampan och sen koppla in på kablarna vid kontakten.
Montera också isär strålkastaren och satte parkeringen där med så de lyste i alla lampor fram.
Låter bra!

Så det finns redan fördraget då på något sätt?
Skulle du kunna beskriva lite mer ingående? Antar att man ska koppla "USA-parkeringsljus-kabeln" till det vita positionsljuset?
Ja dra ut blinkersen så ser att de är tre kablar till lampkontakten, europa blinkersen har bara två stift som den använder sig av. Usa lamphållaren använder alla tre stift. Man ser vilket som inte används dvs parkeringsljuskabel om man tittar i lamphållaren när man tagit isär kontakten.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]