Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en tid haft låg indikation på motorns temperatur (en bra bit under mittstrecket på instrumentet). I kupén har jag inte haft någon direkt värme. Jag tänkte ta och byta termostat. Idag rusade dock mätaren på instrumentpanelen i taket (upp på det röda) och felmeddelande om för hög temperatur på motorn. Jag börjar misstänka kylvätsketemperaturgivare, då inget indikerade på överhettning. Slangar och kylarvätska var inte varma. Jag har ohm-mätt givaren och den är inte kortsluten - visar ca. 1,2k vid gissningsvis 20 - 40 grader. Innan jag byter termostat och givare - något jag kan ha missat? Alla tankar välkomna!
Verkar vara glappkontakt.

Du kanske har gjort ren motorn med högtrycksspruta så du fått in vatten i kontakter mm.
Börja med att gör rent kontaktstycket för tempgivaren så du vet att allt är ok där.
Om du har en Ohmmätare så kan du mäta tempgivaren inne med en balja på spisen ( från kallt )
o se så den inte tappar helt plötsligt...Ohm-värdet skall ändras lugnt o fint när du värmer det.

Termostaten lär det inte vara eftersom allt var kallt som du sade.
Tac för svar! Var nyss ute och drog lite i kablaget och temperaturmätaren sjönk till botten! Troligtvis föreligger något glapp.

Dock tror jag att det är dags att byta termostaten. Bilen har ju som sagt de senaste veckorna inte kommit upp i arbetstemperatur, bara en bit över bottenplaceringen på temp. mätaren. Om jag förstått det rätt borde detta bero på termostaten? Annat som skulle kunna spöka?
Du kan testa termostaten på spisplattan den med om du har någon vanlig tempmätare som du kan doppa ned tillsammans med den.
Det står grader på termostaten när den skall börja öppna.

Är väl bara den som kan spöka om du inte får upp tempen..Den har kanske fastnat i öppet läge,

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]