Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeb
Hejsan

Imorse skulle jag ta bilen till jobbet men det tyckte inte min S60 om. Den startar men dör rätt fort. Ibland vill den inte starta alls utan jag måste vrida om nyckeln igen för att få igång bilen. Ingen varningslampa går igång när man får igång bilen. När jag väl får igång bilen så dör den direkt, men gasar jag upp bilen till ca 4-5000 varv så är den igång en liten stund men sedan dör den direkt. Instrumentpanelen blinkar lite som om att det skulle vara batteriet. Dock har jag googlat runt lite och flera personer har haft det här problemet men vissa säger att det är batteriet, andra tändningen och nyckeln så jag vet inte hur man ska gå tillväga.
Jag hittade en video som ni kan se hur min bil beter sig. Dock är det en Etanol men min bil beter sig likadant som hans på videon. Dock har han kopplat in en annan bil i sitt batteri och den beter sig likadant iaf.

Lite mer info om bilen.
Volvo + R 2.4 , -01. 17.000 mil

Den fungerade utmärkt igår. Kom hem vid 18-19 utan några problem. Bensin finns i bilen.
Har nyligen bytt den främre lambdasonden på bilen hos Volvo men det har ju inget med det här att göra.

Har tyvärr inga verktyg eller instrument som kan läsa av några felkoder eller liknande plus att jag inte är så duktig på att mecka med bilar men det är inget hinder för mig. Finns det saker jag kan testa så gör jag gärna det. Är ny här på forumet och den här Volvon är min första bil men inte min sista!

Tack på förhand
Mikael
Användarvisningsbild
av bem
Utan testmöjligheter så prova de enklaste och billigaste sakerna först.
Kan du ladda batteriet så du ser om problemet har nåt samband med dåligt batteri? (kan ju i och för sig vara så att batteriet är kasst)
Är batteriet gammalt (om du vet)?
Hade en V70 2.4 001:a förr som det sista batteriet blev kasst efter 7 år (vilket i och för sig var lite på övertid redan det)
och motorn betedde sig konstigt med det svaga batteriet (t ex tomgången funka inte utan den dog) men med nytt batteri
blev allt bra igen.

Startmotorn drar runt utan tvekan? Borde väl vara lite tveksam sprutt på startmotorn om batteriet är på upphällning.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Mikeb
Hejsan Bo

Tack för svaret. Har inte testat och se om den startmotorn drar men det ska jag defenetivt testa. Vad kan man utesluta om startmotorn drar bilen?

Kanske har möjlighet att ladda batteriet. Hur länge ska man låta det laddas ? Tror inte batteriet är bytt på bilen på ett bra tag. Förra ägaren nämnde inget iaf men man vet ju aldrig. Som du säger gällande tomgången så beter sig min också så att den inte funkar på tomgången utan den dör.

Mvh
Mikael
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Det jag mena med startmotorn var att om den har svårighet att dra runt så motorn kan starta så kan det indikera att batteriet är urdraget eller kasst.
De flesta startbatterier är på ca 70 Ah kapacitet.
Låt säga att du har en laddare som laddar med 7 amp, så tar det ca 10-12 timmar (7 amp x 10 tim = 70 Ah) att ladda ett (nästan helt urdraget) 70 Ah batteri. Hälften av den laddströmmen ca 3,5 amp kräver förstås längre laddtid.
Ladda över natten i alla fall, om du har en laddare som är "smart" och har indikatorlampa på när det är fulladdat och vid fulladdat går över till underhållsladdning. CTEK har fina laddare, vet t ex att OKQ8 brukar ha dem i sitt sortiment men även Clas Ohlson m fl.
Exempel:
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... 45/36-3762
Du kan ju även prova battericellerna med en syraprovare som du suger upp batterisyra med och så är det ett flöte inne i röret som visar om det är grönt eller rött(=kasst), de kostar inte många kronor på välsorterade bensinmackar.
Exempel:
http://www.clasohlson.com/se/Batterisyraprovare/35-1178
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Mikeb
Tack så jättemycket för era svar och tack så hemskt mycket Bo. Ska dra iväg och köpa batterisyreprovare nu och se. Grannen har en batteriladdare också så vi kör dom felsökningsstegen nu :)
av rid54
Låter det inte lite konstigt om batteriet är bra nog att starta motorn (dvs startmotorn går och batteriet orkar hålla igång bränslepump och allt annat), men inte orkar hålla motorn igång (och generatorn laddar)? Om det nu är så att batteriet är på upphällningen, så är det kanske också ett fel på generatorn. Kolla att du har rätt systemspänning om du får motorn att gå, så att inte ett nytt batteri tar slut på kort tid (lite drygt 14 V med motorn igång).
Användarvisningsbild
av bem
rid54,
Det gick att starta min V70 2001 fast batteriet var i mycket dålig kondition - syraprovare visade rött på alla celler. Så jag tror nog fenomenet som trådskaparen har kan finnas även om batteriet klarar starta motorn utan större problem. Så var det med min i alla fall.

/Bo
av rid54
bem skrev:rid54,
Det gick att starta min V70 2001 fast batteriet var i mycket dålig kondition - syraprovare visade rött på alla celler. Så jag tror nog fenomenet som trådskaparen har kan finnas även om batteriet klarar starta motorn utan större problem. Så var det med min i alla fall.

/Bo
Jo, OK; men när den väl startat måste man väl tänka sig att generatorn "tar över" och batteriets kondition inte är avgörande? Generatorn bör ju i alla fall kollas, så att den laddar.... Annars återkommer strax problemet.

"Bråkat" med motståndsrö[…]

I morse var det väldigt kallt och bilen var t[…]

Dieselvärmare problem

Jag skulle gissa att du måste nolla felkoder[…]

Bromsar ligger på

Precis som du sa där, den gamla kolven var ga[…]