Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Hej

När man startar bilen kall och lägger i 1:an och släpper upp kopplingen så "hugger" det innan bilen kommer iväg. Det spelar ingen roll om man smyger upp eller släpper upp normalt. Denna symtom finns lite även på 2:an. Men är bilen varm, alltså körd, så existerar inte detta "huggandet" när man startar/skall åka iväg och man använder 1:a eller 2:an.

Någon som vet vad detta kan vara? Ger kopplingen upp snart?
av basberoende
Sharkbait skrev:Hej

När man startar bilen kall och lägger i 1:an och släpper upp kopplingen så "hugger" det innan bilen kommer iväg. Det spelar ingen roll om man smyger upp eller släpper upp normalt. Denna symtom finns lite även på 2:an. Men är bilen varm, alltså körd, så existerar inte detta "huggandet" när man startar/skall åka iväg och man använder 1:a eller 2:an.

Någon som vet vad detta kan vara? Ger kopplingen upp snart?

Misstänker dessvärre att kopplingen är påväg att lämna in. Min var/är likadan. Gick typ 500 mil sedan slirade kopplingen loss under acceleration. Dock så har jag hankat mig fram eftersom jag plockade bort uppgraderingsprogramvaran i boxen och kör original numera. Kan man få några mil till på samma koppling så är det skönt
av Sharkbait
Hur länge brukar en koppling hålla på en original D5 motor? Har aldrig behövt byta en koppling på någon av bilarna jag har ägt.

Vad brukar ett sådant ingrepp kosta?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Sharkbait skrev:Hur länge brukar en koppling hålla på en original D5 motor? Har aldrig behövt byta en koppling på någon av bilarna jag har ägt.

Bra fråga. Beror ju på hur man kör. En kärring på 99+ kan nog slira sönder en koppling på två minuter. Men annars är det nog ganska individuellt, stadskörning & drag av tunga släp/husvagn sliter ju mer. Min har rullat 26500. (Ta i trä)
av Sharkbait
Gotlandsbästa skrev:
Sharkbait skrev:Hur länge brukar en koppling hålla på en original D5 motor? Har aldrig behövt byta en koppling på någon av bilarna jag har ägt.

Bra fråga. Beror ju på hur man kör. En kärring på 99+ kan nog slira sönder en koppling på två minuter. Men annars är det nog ganska individuellt, stadskörning & drag av tunga släp/husvagn sliter ju mer. Min har rullat 26500. (Ta i trä)

Normal körning. Bilen har inget drag. Mina tidigare bilar och inom familjen har aldrig behövt byta koppling på.

Detta kostar väl runt 10 000kr +/- hos Volvo..
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Sharkbait skrev:
Gotlandsbästa skrev:

Normal körning. Bilen har inget drag. Mina tidigare bilar och inom familjen har aldrig behövt byta koppling på.

Detta kostar väl runt 10 000kr +/- hos Volvo..

Tyvärr finns det måndags ex även där. & enligt biltillverkarna så anses kopplingen som en förbrukningsvara nu. Vissa håller hur länge som helst medan andra rasar efter 7000 mil. Kostnaden är nog väldigt olika. Men 10 000 är nog bra gissat.
av Sharkbait
Gotlandsbästa skrev:Tyvärr finns det måndags ex även där. & enligt biltillverkarna så anses kopplingen som en förbrukningsvara nu. Vissa håller hur länge som helst medan andra rasar efter 7000 mil. Kostnaden är nog väldigt olika. Men 10 000 är nog bra gissat.

Ja, uppenbarligen är det väl så.

Bra start på 2014.
av basberoende
Min v70 D5 AWD har nu rullar 31200 mil. Kopplingen byttes vid 18000 mil av den förra ägaren. Kopplingen byttes i samband med att slavcylindern gick sönder. Sedan vid 24500 mil rasade växellådan för mig. När lådan ändå var nere då så bytte jag både koppling, packbox samt svänghjul då. Det tråkiga är att kopplingen lämnade in vid 30500 mil, igen. Dock har den gått chippad sedan 25500 mil samt jag drar husvagn och andra släp. Kopplingen kostar ca 14000 att byta på volvo, pratade med mekonomen och dom skulle ha ca 12000 för att byta koppling och slavcylinder. Svänghjulet är jävligt dyrt, ca 10000 på volvo. Men det finns billigare att få tag i. Jag gav 5000 för mitt, nytt och från samma tillverkare. Mekonomen har en annan koppling att sätta dit om jag inte minns fel, en uppgraderingskoppling som dom i vanliga fall sätter på dom lite trimmade bilarna. Vet inte pris på den dock.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
basberoende skrev:Min v70 D5 AWD har nu rullar 31200 mil. Kopplingen byttes vid 18000 mil av den förra ägaren. Kopplingen byttes i samband med att slavcylindern gick sönder. Sedan vid 24500 mil rasade växellådan för mig. När lådan ändå var nere då så bytte jag både koppling, packbox samt svänghjul då. Det tråkiga är att kopplingen lämnade in vid 30500 mil, igen. Dock har den gått chippad sedan 25500 mil samt jag drar husvagn och andra släp. Kopplingen kostar ca 14000 att byta på volvo, pratade med mekonomen och dom skulle ha ca 12000 för att byta koppling och slavcylinder. Svänghjulet är jävligt dyrt, ca 10000 på volvo. Men det finns billigare att få tag i. Jag gav 5000 för mitt, nytt och från samma tillverkare. Mekonomen har en annan koppling att sätta dit om jag inte minns fel, en uppgraderingskoppling som dom i vanliga fall sätter på dom lite trimmade bilarna. Vet inte pris på den dock.

Tråkig historia. Jag har bara blåst en koppling. En Audi A4 1,8T. Men den var lite mer trimmad än bara lite chipp. (Tack å lov att jag blev av med den bilen)

Tycker ju att en Volvo ska klara av att dra släp & husvagn. Men om det sliras mycket på kopplingen eller mycket stadskörning så.
av basberoende
Gotlandsbästa skrev:
basberoende skrev:Min v70 D5 AWD har nu rullar 31200 mil. Kopplingen byttes vid 18000 mil av den förra ägaren. Kopplingen byttes i samband med att slavcylindern gick sönder. Sedan vid 24500 mil rasade växellådan för mig. När lådan ändå var nere då så bytte jag både koppling, packbox samt svänghjul då. Det tråkiga är att kopplingen lämnade in vid 30500 mil, igen. Dock har den gått chippad sedan 25500 mil samt jag drar husvagn och andra släp. Kopplingen kostar ca 14000 att byta på volvo, pratade med mekonomen och dom skulle ha ca 12000 för att byta koppling och slavcylinder. Svänghjulet är jävligt dyrt, ca 10000 på volvo. Men det finns billigare att få tag i. Jag gav 5000 för mitt, nytt och från samma tillverkare. Mekonomen har en annan koppling att sätta dit om jag inte minns fel, en uppgraderingskoppling som dom i vanliga fall sätter på dom lite trimmade bilarna. Vet inte pris på den dock.

Tråkig historia. Jag har bara blåst en koppling. En Audi A4 1,8T. Men den var lite mer trimmad än bara lite chipp. (Tack å lov att jag blev av med den bilen)

Tycker ju att en Volvo ska klara av att dra släp & husvagn. Men om det sliras mycket på kopplingen eller mycket stadskörning så.

Ja det är surt, men denna bilen har varit ett rent helvete för mig med haveri tyvärr. Men skönare bil att köra, det är svårt att hitta. Ska sätta dit en kraftigare koppling nu framöver så den håller med lite.

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåligt[…]