Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MckeWth
Hej, ursäkta om jag lagt tråden i fel forumsdel, men kände inte att detta var nån modellspecifik fråga.

Var och besiktade min bil precis och fick underkänt på vänstra strålkastaren eftersom ljuset var riktar lite för högt upp. När besiktningsgubben försökte rikta ljuset som dom brukar göra sprack själva plasten runt om justerskruven och skruven ramla bort, se bild:

Bild

Han kunde alltså inte justera ljuset. Nu har jag smörjt upp skruven så att man utan problem kan skruva på den med en mindre skriftnyckel eller med hjälp av fingrarna om man snurrar på kugghjulet som sitter på själva "axeln". Kommer de godkänna detta eller är de stenhårda på att det ska finnas en skruv för skrivmejseln? Kan till och med tänka mig att ta med skiftnyckeln åt dom... :D

Eller är det så att det inte ens behöver finnas en justerskruv alls om ljuset är bra inställt redan innan besiktningen?

Tack på förhand!
av MckeWth
StefanN skrev:Det är ju inte hans problem att ställa ljuset, det är ju ditt. Han gjorde det för att va hygglig bara.
Okej, tack för svaret. Dom har gjort det på varje besiktning jag varit på nämligen så trodde det ingick.
Användarvisningsbild
av vetten
Vid senaste besiktningen av V40-in så påpekade dom att höger halvljus stod lite för högt men besiktningskillen ville inte försöka justera eftersom dessa ställskruvar brukar gå sönder väldigt lätt han släppte dock igenom bilen eftersom det var så lite för högt, han rekommenderade mej att smörja upp skruven innan jag justerade ner ljuset.
av MckeWth
Har även ytterligare ett fel; Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. Har nu lagat två läckor jag hade i avgassystemet. Tror ni att detta löser problemet? Övriga värden:
CO 0,0
HC 024
CO 2500 0,1
LAMBDA 1,05
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vart var det läckage? Före eller efter sonden?
Var det efter så har det ingen betydelse för värdet tyvärr..
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför skulle värdet påverkas av vad som händer efter sista sonden?
Menar du en millimeter bakom? Eller en meter, eller?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]