Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av lindzan
Vet inte om jag är i rätt forumskategori men jag testar.
Funderar på att leasa en V60 för runt 3850:- i månaden, är det någon som har erfarenhet av privat leasing? För och nackdelar, dolda kostnader, mm mm? Behöver få lite mer kött på benen.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur mycket brukar du köra per år? Det brukar vara rätt låga miltal på privatleasing..

Skriv gärna lite mer om dealen.. Finns det nån länk där man kan läsa om vad du får? Vad är det för paket med i bilen? Utrustningsnivå?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Läste också på svd att om bilen sjunker mer än vad volvo beräknat när man leasat bilen så får man betala den kostnadet också.
av Lövet
http://www.volvofinans.se/privat/billan ... atleasing/

** Privatleasing säljs i två utföranden, antingen med garanterat restvärde eller kalkylerat restvärde, beroende på val av bilmodell och vilken Volvohandlare du leasar din bil av.

Det vanliga när folk tycker att månadskostnaden ser hög ut är för att de är alldeles för dåliga på matematik, eller vill inte, för att inse hur mycket det kostar egentligen att äga en bil. Inte ovanligt att folk här gör sina kalkyler UTAN värdeminskningen och istället fokuserar på förbrukning. Vanligen en av de minsta kostnader vid nyköp...
av specos
Om du kör ungefär 1500 mil per år och vill byta bil var tredje år (vilket de flesta avtalen ligger på) kan man åtminstone vad gäller Volvos erbjudanden säga att privatleasing eller avbetalningsköp (och att köp/sälj sker hos bilhandlare)går jämt upp.

Det kan givetvis diffa mellan modeller, men generellt talat. Nackdelar med privatleasing är ju att du är låst under 36 månader. Det är du förvisso i viss mån även om du köper en ny bil eftersom värdeminskningen blir rätt rejäl om du säljer den efter exempelvis 1 år.

Om du är en dålig förare och har ett onormalt slitage på bilen kan du få en faktura vid återlämnandet.
av lindzan
dealen ligger på 1500 per år, jag vet inte riktigt vad jag snittar men skulle gissa runt 2000 mil per år. svårt att säga hur man kommer köra i 3 år framåt med!
av lindzan
specos skrev:
Om du är en dålig förare och har ett onormalt slitage på bilen kan du få en faktura vid återlämnandet.
det är ju detta som är det luriga. Klart en bil blir sliten på 3 år, men det är ju skillnad på om man tar hand om den och om man är oaktsam.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sen kan man ju undra hur hårda återförsäljaren är när dom ska inspektera bilens skick 3 år senare. :roll:
av Andis
Ingen som har gjort det och har en fin kalkyl på hur det gick i slutänden skulle vara lite kul att se.

Gjorde en liten koll på det själv.

Kan nog konstatera efter att tittat på det.

Skulle jag vilja åka ny bil och inte kör mer än 2000 mil om året och sedan ha ny bil igen efter 3 år.

Är det ett intressant alternativ jag skulle satsa på.

Med vänlig hälsning,
Andis

Lite mer om min snabb kalkyl och funderingar för och emot. Ifall intresse finns.

Billigaste modellen av V60 fick jag upp priset 251000kr för nu utan att leta rabatter eller liknade.

36 x 3850kr = 138600kr

251000-138600 = 112400 kr.

Billigaste V60 T3 2011 på blocket 149900kr dock med betydligt mer mil än i kalkylen som jag förstod det så får man köra 6000mil på 3 år i leasingen sökte jag på upp till 6000mil så kom en för 174800kr upp med 4915 mil. Dock ska man tänka på att dessa annonser var inte dags färska så verkar inte vara så lätt för handlarna att få iväg dom. Sist nämnda sattes in 4 dec 2013.

Men jag skulle tro att man ska vara försiktig med bilen och räkna med att nog få köpa nya däck till den under dessa 3 år och kanske nya bromsklossar. Samt absolut inte köra mer än 6000mil. För att slippa lägga till vid tillbaka lämnande.

Annars låter det troligt att kalkylen borde stämma utan för många tillägg eller rent av inga.

Samt man slipper fundera på om man får bilen såld. För garanti åtagandena borde bli samma så oförutsedda reprationer tycker jag inte tillhör kalkylen.

Om man vill köpa eller hyra är nog relativt lika i slut änden. Gissar att dom inte hyr ut en bil för att förlora på det utan vill nog helst ha en liten säkerhetsmarginal på det. Men samtidigt ett enklare sätt att sälja nya bilar. Samt köparen tar lite mindre risker ifall modellen gissar sig bli osåldbar ifall en ny serie kommer som sänker värdet helt eller ett myndighetsbeslut. Kanske lång sökta risker men ändå.

Även om man väljer en mer utrustad bil som går upp i kostnad tror jag det blir samma eller kanske ännu större vinst i att hyra då extra utrustning och värre motorer oftast inte lönar sig vid försäljningen i begagnat skick utan mest blir en utgift vid köpet.

Man ska ju komma i håg att nya bilar sjunker hemskt mycket i värde och det är det som är den stora kostnaden i bilägandet vid köp av nya bilar.

Ända emot att hyra som jag ser det är om du hellre vill satsa på att få iväg den högre än det värdet du får fram efter avdragen hyra. Men kom ihåg köper du bilen får du troligen betala servicen själv lägg på den då i kalkylen. Samt om du kör väldigt många mil då kostnaden kanske blir väldigt hög. Men det drar även ner värdet när man säljer själv med.

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]