Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Jag har en 850 -96 2.0 italienimport.
Bilen har stått 15månader och fungerade innan dess.
Det jag har gjort är att koppla startkablarna till en annan bil. Startmotorn nöter men inget händer. Det surrar inte i bagageutrymmet så soppapumpen är troligtvis död.
Jag har tömt en hel burk startgas men den startar inte.
Tändstiften byttes innan bilen fick stå.
Varför jag ställer frågan här är för att den startar ju inte med startgas så även om jag byter soppapumpen så kommer den troligtvis inte att starta. Den är väl värd 5-6.000 på sin höjd så jag vill inte lägga ner så mycket pengar på den.

Fram med alla förslag ;)
av M52TU
Startgas fungerar utmärkt utan bensin.

Dvs om det finns gnista och kompression kommer bilen starta på startgasen.
Eftersom bilen inte startar låter det som ett gnistproblem.

Kompression brukar inte försvinna på fem cylindrar på en och samma gång, med undantag för av kamremsbrott eller bortspolad oljefilm.
av Knatch
M52TU skrev:Startgas fungerar utmärkt utan bensin.

Dvs om det finns gnista och kompression kommer bilen starta på startgasen.
Eftersom bilen inte startar låter det som ett gnistproblem.

Kompression brukar inte försvinna på fem cylindrar på en och samma gång, med undantag för av kamremsbrott eller bortspolad oljefilm.

Bilen har som sagt stått ett tag, borde inte oljefilmen vara tillbaks nu efter 30 minuters nötande på startmotorn? Och angående startgasen så borde den iallafall tända till och ge ifrån sig "påväg att starta" ljudet men det gör den inte och det kommer ingen rök från avgasröret heller. Kan det vara nåt med tändningen (isåfall vad) + bensinpumpen? Som sagt, fuelrailen ger inte ifrån sig ens en droppe när jag trycker in "luftningsventilen".
Jag vill somsagt räkna på worstcase scenario så fyll på med ideer tack!
Kamremen är inte av ...
TS frågar: "borde inte oljefilmen vara tillbaks nu efter 30 minuters nötande på startmotorn?"

Inte om du har "tömt" en hel sprayburk i motorn under dina startförsök. Startgasen sköljer och tvättar bort oljefilmen ganska effektivt. Nu är det redan gjort, men inför framtiden kan det vara bra att känna till att man ger bara en liten "dutt" med startgas på en sekund eller två. Inte mer. Startar inte motorn då så har man ett problem med tändningen, det vill säga, ingen gnista i det läget. Och nästa alternativ kan också vara bra att känna till, startar motorn på startgas men går bara några sekunder, så länge gasen räcker, så har man problem med bränsletillförseln.

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]