Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Long time no see..

Har fortfarande kvar "pärlan" i min ägo, men den har varit på vift inom familjen. Dock har jag den nu igen tillbaka, med vissa förbehåll jag nu
behöver fixa... Det är så att farsgubben ville ha originalstereon så backvarningssystemet funkar. Han hade haft den på ett välkänt ljudföretag för återmontering. Men för det första så visste dom inte ens att man ska koppla ur - polen på batteriet innan. :roll:

Nu åkte han istället på ett SRS felmeddelande som kostade mig stålar att återställa. Jag åkte dit och konfronterade dom men dom ryckte bara på axlarna och sa att den felkoden brukar "försvinna av sig själv" efter en tid..? Öööhh.. När jag ställde dom mot väggen sa dom nåt i stil med: "aaah, men så kan det ju faktiskt vara..." Nu fick man pröjsa 600 spänn för en montering som tar max 10 minuter! *suck*

Sen till en annan och mer komplicerad fråga jag ej vet hur jag ska lösa. När jag i början bytte till en eftermarknadsstereo så "glömde" eller snarare "visste" inte noviserna att säga till mig att jag då hade behövt åka till volvo för att nolla koderna så jag inte behövt detta dilemma nu när den gamla stereon är tillbaka..nu funkar inte backvarnaren och det irriterande felmeddelandet kommer hela tiden upp på displayen.

Så till min fråga då jag vet att det finns många kunniga här på forumet..

Räcker det med en s.k "Total Can" uppgradering för att få den att funka igen, eller ska man behöva göra en felsökning som kan kosta 1000-1500 spänn för att sedan göra denna total can för ca 1400 (Bilia i Tumba). Något billigare ställe?
Vad jag sett så får folk pröjsa i runda slängar mellan 6-900 kr för en sådan uppgradering.
Kan tilläggas att killen på Bilia verkstaden först inte verkade fatta vad jag menade och undrade var jag fått artikelnumret ifrån.. när jag sa på "nätet" humlade han lite.. knappade in numret i datorn och mumlade mer... sen sa han att det inte är säkert att en sådan mjukvaruuppdatering hjälper (verkade nästan som att han ville att jag skulle göra en total felsökning eller nåt som är ännu dyrare..) Jag sa att jag redan felsökt bilen hos ett antal verkstäder och inte hittat andra felkoder.. när jag sen frågade hur eventuella prisbilden såg ut sa han ca 14-1500 kr.. :(

Någon som haft samma problem eller som kanske arbetar på Volvo som vet hur jag kommer så billigt undan som möjligt?

Tack!
Läs ut felkoderna på systemet. Det är väldigt vanligt att sensorerna lägger av. Troligen pga att de inte tål högtryckstvätt. Jag har bytt två som pajade nästan samtidigt på min 2005. Ganska lätt att byta.
[quote="svda"]Läs ut felkoderna på systemet. Det är väldigt vanligt att sensorerna lägger av. Troligen pga att de inte tål högtryckstvätt. Jag har bytt två som pajade nästan samtidigt på min 2005. Ganska lätt att byta.[/quote

Saken är den att det inte finns några felkoder som visar på sensorerna, har visserligen inte felsökt hos Volvo än men får väl ta och göra det då de kanske har ett "bättre" system. Vet inte om VIDA är så mkt bättre än den utrustning som finns hos andra dock.. Känns lagom kul att behöva lägga ut 2-3000 nu vid juletid, så får annars dras med det här och vänta till lite senare. Hur mkt kostar en sensor? Kanske isåfall kan köpa på skroten..
Kaitsu skrev:Sen till en annan och mer komplicerad fråga jag ej vet hur jag ska lösa. När jag i början bytte till en eftermarknadsstereo så "glömde" eller snarare "visste" inte noviserna att säga till mig att jag då hade behövt åka till volvo för att nolla koderna så jag inte behövt detta dilemma nu när den gamla stereon är tillbaka..nu funkar inte backvarnaren och det irriterande felmeddelandet kommer hela tiden upp på displayen.
Men när stereon tas bort och Carconfig (mjukvaran i dagligt tal) "HU-bort" inte har körts så kommer alltid felkoden för saknad AUM ligga kvar tills dess att rätt AUM monterats tillbaka.

Men det påverkar ju dock inte något övht, ja förutom att saker beroende av AUM inte kan fungera som Parkassist/RTI så länge han saknas men det är ganska logiskt.

I min mening finns det inget mer korrekt att göra, hade du laddat HU-bort när den monterats ur så hade det kostat pengar då + nu då den skulle ha laddats tillbaka igen.. ganska onödigt!

Nej, felsök enligt tipset ovan istället. Säkert någon sensor som lagt av.

[Tillägg]Det är ViDA du ska felsöka med...så missar du inget :)
Men när stereon tas bort och Carconfig (mjukvaran i dagligt tal) "HU-bort" inte har körts så kommer alltid felkoden för saknad AUM ligga kvar tills dess att rätt AUM monterats tillbaka.

Men det påverkar ju dock inte något övht, ja förutom att saker beroende av AUM inte kan fungera som Parkassist/RTI så länge han saknas men det är ganska logiskt.

I min mening finns det inget mer korrekt att göra, hade du laddat HU-bort när den monterats ur så hade det kostat pengar då + nu då den skulle ha laddats tillbaka igen.. ganska onödigt!

Nej, felsök enligt tipset ovan istället. Säkert någon sensor som lagt av.

[Tillägg]Det är ViDA du ska felsöka med...så missar du inget :)
Okej! Då får jag helt enkelt beställa en tid för felsökning. Dock... kan det eventuellt hjälpa med en total can uppgradering? Jag menar, det är ju inte direkt dåligt att uppgradera mjukvaran ändå, och skulle det lösa problemet så sparar man ju på kostnaden för en felsökning.
Visst finns det en avlägsen möjligheten, men jag tror inte att en uppdatering av mjukvaran löser detta problem om det inte går att lösa med en omstart av den mjukvara du har. Kolla ur batteriet en kvart. Jag har en 2005 med två backsensorer byta och larmsirenen reparerad, men så vitt jag vet är SW aldrig uppdaterad sedan fabrik och definitivt inte efter 2008, då jag tog över all service och underhåll själv.

Kommer fellarmet då backen läggs i?
svda skrev:Visst finns det en avlägsen möjligheten, men jag tror inte att en uppdatering av mjukvaran löser detta problem om det inte går att lösa med en omstart av den mjukvara du har. Kolla ur batteriet en kvart. Jag har en 2005 med två backsensorer byta och larmsirenen reparerad, men så vitt jag vet är SW aldrig uppdaterad sedan fabrik och definitivt inte efter 2008, då jag tog över all service och underhåll själv.

Kommer fellarmet då backen läggs i?
Okej kanon ska testa koppla ur batteriet och se om det löser problemet (som dock uppkom i samband med bytet av stereon).

Nej, meddelandet kommer upp direkt när man startar bilen. :(

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]