Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rike
Hej på er.

Jag har upptäckt ett märkligt missljud som uppstår när kopplingen ej är intryckt. Det är liksom ett mekaniskt tjut/gnissel som tenderar att (ev) följa motorvarvet. Inga växlar är svåra att få i. Det verkar inte spela någon roll om motorn är varm eller kall, när jag hörde det mest körde jag på sakta fart och när jag stannade hördes det väl och motorn var då varm.

Nu till det konstiga: missljudet försvinner helt bara jag snuddar vid kopplingspedalen! Jag behöver alltså inte ens trampa ned den för att ljudet ska upphöra.

För bara några veckor sedan var bilen inne på 25000-milaservice hos en auktoriserad firma. Kan de ha gjort någon miss? Använt fel olja? Missljudet hördes inte alls innan servicen ska tilläggas. Bilen är en V70-04.

Idéer och hjälp emottages tacksamt!

/Rikard
av Rike
Det är knäpptyst även när pedalen är i botten. Så fort jag rör pedalen blir det tyst. Jag behöver således inte trampa ned pedalen alls för att det ska tystna, det räcker att jag rör den.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]