Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har några funderingar inför ett motorbyte. Hur ska jag göra med drivaxlarna? Jag blev också brydd på hur jag ska göra med AC osv. Måste jag tömma gasen innan jag kan flytta över motorn? Eller kan hela AC systemet sitta kvar i motorutrymmet när jag byter?
Hade tänkt lyfta motor och låda uppifrån.
Jadu, hur hade du tänkt dig att få ur motorn utan att ta bort drivaxlarna? Lossa motorn från växellådan och låta den sitta kvar som man kan göra på många RWD(t ex 2/7/900-serien) fungerar inge vidare på FWD.

Har ingen superkoll på ACn, men jag är tämligen säker på att gasen kommer försvinna, eftersom pumpen sitter fast på motorn och således måste ledningarna lossas ifrån den.
Fattar inte frågan om drivaxlarna.

Lättast är ju att tömma systemet. Men vist går det att låta AC kompressorn bli kvar i bilen.
Motor och låda lyfter man enklast ut samma väg den kom in! Den vill säga nedåt!
Jo det går!
Jag drog drivaxlarna rakt ut på den tidigare v70 (2001 års modell) med det resultat att de trillade isär vid de inre drivknutarna :-O) Det går att få kulorna på plats igen, men det är ganska pilligt. Efter denna miss - som lade sten på börda - har jag lärt mig att försiktigt lirka drivaxlarna loss vid växellådan när jag tar bort dessa och inte bara dra loss.
En kofot eller en grövre skruvmejsel fungerar fint att försiktigt trycka ut drivaxlarna med. Inte dra ut dom som BjarneJ skriver. Sen är det nog som Carman skriver, lättast och snabbast att ta ut allt underifrån.
Går mycket snabbare med ramper/lift och motorlyft. Plocka bort det som behövs i motorutrymmet, sänk ner hela subframen med allt på. Enkelt. Har själv gjort detta en 10ggr ca. JAG tycker det är bökigare och lite svårare att komma åt allt genom att lossa och ta allt uppifrån. Men det är ju jag det ;-//
V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Råd vid motortvätt

Avfetta inte för noggrant, ett tunt fett- ell[…]

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]