Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OutKaszt
Har en S60 som gått en bit, kring 18k mil så detta kommer säkert anses som normalt slitage men i alla fall så kan man ibland känna ett litet ryck/glapp vid gaspådrag/motorbromsning på te.x treans växel. Är dock inte mycket, men är inte förtjust i spelande drivlina. Har bytt det övre motorfästet då g:a var ganska dåligt (spricka). Märkte dock inte av någon skillnad tror jag. Ska även kolla det undre "kraftbussning" eller vad den nu heter.

Men ifall det inte skulle vara motorkuddarna, kan det röra sig om inre drivknutar eller liknande? Har även lite svårt att köra fint och "oryckigt" med kopplingen. Jag måste i princip släppa upp kopplingen jämnt och sakta för att få en mjuk gång. Vad kan det vara och hur felsöker man drivlina/koppling?
Ja kolla den undre bussningen. Jag bytte den övre på min som var helkass, men de gjorde inte någon jätteskillnad. När jag bytte den undre också blev det betydligt bättre.

Drivaxlarna brukar väl leva lite rövare när de är dåliga så jag tycker inte att det borde vara dom... Men är det inte bussningen får du väl se över axlarna....
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]