Vad hade du för motor i din S60?
Jag var igenom lite av den resa du kanske påbörjar nu med att kika på en ganska ny V70.
Jag höll på och undersökte i ca 2 mån och vela hit och dit mellan en DRIVe 2011-2012 (och D2 2013, D3 2013-2014).
Det sluta med en D3 2014 som jag hämta ut för två veckor sen.
Men i alla fall:
Jag kikade på en del DRIVe och D2 och många hade gått som demo och hyrbilar. Tyckte ej de såg tillräckligt fina ut för de priser Volvohandlarna begärde. De hade lite för mycket småskavanker tyckte jag. En mer försiktigt körd privatägd V70 kanske kan vara vettigare bara man har tid att vänta in "den rätta".
Jag provkörde några bilar och kunde konstatera att 1.6D 4 cyl 115 hk (äldre DRIVe har bara 109 hk) var lite segt för en V70 men helt OK på plattmark och när man väl kommit upp i marschfart 90-100 km/h. Accelerationen förstås inte imponerande och omkörning fick planeras det märkte jag, den behöver helt enkelt upp en del i varv innan det händer nåt. Kickdown hjälper föga i början men efter en stund "kommer den".
Den sista V70 D2 115 hk jag prova hade automat (Powershift, ej Geartronic) och den gick väldigt mjukt och när man växlade automatlådan manuellt funka det väldigt bra också. Men jag tror nog jag skulle välja manuell låda till en DRIVe el D2.
Den bilen hade även laminerade sidorutor och var därför extra tyst i kupén p g av detta.
Före 2013 innan de senaste miljöbilsreglerna trädde i kraft fick man 5 års skattebefrielse, så köper du en 2011 så är den skattebefriad 5 år från den togs i drift första gången (alltid något), sen är skatten låg bara runt 1200 kr/år. Bränsleförbrukningen är låg, på papperet, men runt 4,5-5,0 lit/100 km bör man utan alltför stor ansträngning komma ner i men i sina bästa stunder skall det gå att komma ner i 4,1 lit/100km (har jag för mig, i alla fall de senare årgångarna) vid landsvägskörning i 90 knyck.
Partikelfiltrets serviceintervall (om man nu väljer att följa det) är väl den största nackdelen med DRIVe före 2012. Har sett uppgift på att det kan gå på i storleksordningen 15 tusen i samband med det servicetillfället (men det får du kolla upp) om det görs på Volvoverkstad enl konstens alla regler.
Serviceintevallet på motorn är 2000 mil och det är väl rätt OK (D3 och 2.4D har 3000 mil el 1 år vilket som inträffar först).
Skall du dra nåt tyngre släp och ofta är nog DRIVe inte mitt förstaval.
Till modellår 2012 kom möjlighet till 5 eller 7 tum bildskärm i övre delen instrumentpanelen, bara så du vet när det kom om det är nåt som är av intresse. Har 7 tum skärm med High Performance ljudanläggning i min och skärmen är rätt käck men inget avgörande, kul grej.
Har du tid och ork så kan du läsa min tråd från sid 1-14 "Vilken (beg) V70 kan passa mig bäst?" här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183
Lycka till med bilvalet.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.