Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TurboSpinn
Hej på er,

Min 945 Classic har gått ca 25ooo mil och jag funderar på att köpa motorrengöring (http://www.wynnsbutiken.com/invandig-mo ... aner/115-0) för att fräscha upp motorn invändigt.

Dock har jag försökt att "läsa på" och vissa hävdar att packningar osv kan lösas upp och därav kan motorrengöringen skada mer än den gör nytta medan andra hävdar att det är rena mirakelkuren. ??:-/

Någon som har testat detta på en gammal rödblockare?
av rid54
Om produkten funkar lika bra som de skriver svenska så är ämnet inte att rekommendera. Personligen tror jag normalt inte på att det finns såna utmärkta genvägar rent generellt. Det är nog bättre att göra en 3-4 oljebyten (inkl filter!) med kort intervall och inte hälla "mirakelmedel" i motorn. I sammanhanget måste man också kolla att vevhusventilationen är i toppskick, så att fukt etc inte samlas inuti motorn. En o annan långkörning är bra för maskineriet också.
En invändig motortvätt innehåller dem ämnen som också finns i oljan. Men i större mängd då. Jag har använt mig utav CRC motortvätt och inte stött på några problem efteråt.

Det står ju att man ska använda den i den oljan man ska byta, men den är ju redan smutsig. Då kanske motortvätten bara drar åt sig smutsen från oljan och är verkningslös på motorn, som man nu vill tvätta. Så skulle jag göra en invändig tvätt skulle jag byta olja, köra ett tag kanske å sen hälla i det och göra byte igen. Onödigt lr ej är ju svårt att veta om man nu inte plockar isär motorn först och sen igen efter behandlingen. Men vad kostar en flaska, 150 spänn lr?

Det här med att bilen skulle börja läcka som ett såll bara för att man häller i sånt tror jag inte på. Isf är det ju nåt fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:. Det är nog bättre att göra en 3-4 oljebyten (inkl filter!) med kort intervall och inte hälla "mirakelmedel" i motorn.
Du har helt rätt.
Men är skadan redan skedd så kan man ju inte "vända "ut och in" på motorn och tvätta den, då är det ju bra med något "skarpare" som löser det. Jag använder/använde Sonax Invändig motortvätt (195:-, tror jag). Den häller jag i precis innan du bytet, och låter motorn gå c:a 15 min. på tomgång. Den får inte belastas. Av lukten att döma innehåller den nog en hel den aceton, eller liknande. Om det är bra eller inte det vet jag inte, men oljan blir mörkare efter dom 15 minuterna så någon nytta gör det nog,

Mvh
Lennart
av ratcom
Hej.
Precis skaffat en V70 2.5 SE -99. och behöver råd.
Skulle göra rent bilen efter förra ägaren, såg då att motorn var Mega skitig (liksom resten).
Sprayade på motortvätt och skrubba försiktigt med grannes diskborste.
Sköljde rent med 2l vatten som bara hälldes från en Cola flaska, så ingen högtryckstvätt.
Efter detta så går bilen som REN sk :-( .
Det skakar på tomgång och går ojämnt, när man ska köra är det som att alltid ligga En växel för högt.
Typ, 2-3an på 50km/h väg.... Och på motorvägen max 4an och den skakar när man gasar för att ens få upp farten till 100km/h.
TOTALT orkeslös efter motortvätten!!!
Kan nån snälla ge tips på vart jag börjar leta (kan Väldigt lite om bilar).
Tack på förhand
av rid54
Nästan säkert ett fel med tändningen (överslag på något ställe pga fukt). Kolla allt som har med tändningen att göra (även inuti fördelaren om du har en sån) så det är fritt från fukt/vatten. Även där tändstiften sitter mm.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ha hamnat lite fel, finns en avdelning för V70 ägare också + att denna tråd handlar om invändig motortvätt... :lol:
Men det gör ingenting, jag svara ändå. Felet är att du fått in fukt (vatten) i fördelarlock och tändkablar. Lyft bort lock och kablar och torka rent. Jag är inte säker på att du har fördelarlock egentligen, det kan vara en hel enhet som sitter över tändstiften. Då får du lyfta bort den istället och torka rent ordentligt. Du kanske kan skriva detta i "rätt" ställe så får du fler och bättre svar

Mvh
Lemmart
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??