Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Paz
#813363
Till en början vill jag säga att jag aldrig bytt "ner mig" så jag är osäker på hur detta fungerar.

Jag har en V70 -10 2,4D (D5) med 7000mil på mätaren (momentum, avtagbart drag, helläder, MoK, bra mönster alla däck, service gjort på volvo enligt bok) värdet har jag kollat på kvd, vilket ger en viss fingervisning.

Nu till saken, pga olika anledningar har jag nu beslutat mig för att byta in bilen mot en mindre kombi, V50 alt. Golf variant, mitt riktpris ligger på kring 100.

Jag har lån på bilen idag på kring 135000.

Att jag kommer att förlora på affären är ju rätt uppenbart. Men hur i helvete vet jag att jag gör en någorlunda bra affär? Tänkte endast kontakta bilförsäljare som är väl etablerade auktoriserade återförsäljare, vill undvika risken med någon mindre bolag.

Hur fungerar detta?
Användarvisningsbild
av joel80
#813392
Du funderar inte på att sälja bilen privat för att sen gå och köpa den bil du vill ha av bilfirman? Då får du nog ut mest av affären, men har ändå tryggheten från att köpa från en etablerad handlare.
av Lövet
#813413
Att få pengar av en handlare vid inbyte är minst sagt ovanligt. Sannolikt få som kommer vilja göra den typen av affär.

Jag skulle göra som Joel att försöka byta bil med privatperson eller sälja bilen privat först. Det kommer öka dina möjligheter väsentligt.
av Paz
#813432
Ja jo, får väl försöka sälja den privat, tanken var mest att jag kan slippa göra en ny bilaffär med ett nytt lån.

Tror ni det hade varit enklare om det inte fanns något lån på bilen? Eller är V70 så pass mycket mer värd att de skulle bli tvungna att ge mig någon mellanskillnad?

Men okey, säg att jag kommer till volvo och vill beställa en ny säg, clio kombi för kring 150.000 och kommer med min kärra, vad tror ni om det upplägget då?
Användarvisningsbild
av bem
#813439
Hej,

Om din bil kan anses "eftertraktad" vilken den kan vara med såpass få mil på mätaren och i övrigt verkar ha bra utrustningsnivå så borde du kunna få lite mer genom att sälja den privat istället för inbyte. V70 2.4D finns det i och för sig rätt gott om på blocket men det är bilar som många vill ha så chansen är nog rätt god att du skulle hitta en köpare som är beredd betala ungefär vad du kan vilja ha.
Men det kan bli en hel del jobb att sälja en bil privat på egen hand. Tid kan vara pengar för somliga också så det beror väl lite på hur du värderar egen tid. Vid inbyte slipper du allt sånt som att göra ordning bilen för försäljning och själva annons och säljprocessen med allt vad det innebär av telefonsamtal, mail och visningar. Har själv varit igenom den processen för nån vecka sen. Bilen blev visserligten såld efter två dar men innan dess var det en hel del förberedande jobb med bilen.
Köpte en ny bil i samma veva (hade en V70 2.4 170 hk Business 2001 och har nu en V70 D3 Momentum Business 2014).

KVD's försäljningspriser är nog en bra utgångspunkt för en bil i normalskick m h t miltal bilen gått.
En handlare bryr sig troligen inte ett skvatt om KVD's värdering utan kör nog sitt eget race så långt de kan, men vid affär mellan två privatpersoner kan den vara en bra utgångspunkt att diskutera prisnivån uppåt eller nedåt med rimliga argument.
Har man slitna sommar- och vinterdäck t ex är det ju ca 9000-10000 kr bara där i värde man måste ta hänsyn till. Är bilen nybesiktigad, nyservad och kanske nyskattad så har du rätt mycket pengar bara där att ta hänsyn till vid värderingen. Är du förste och ende ägaren är det ett litet plus.

Jag hade min gamla bil tills jag hade den nya bilen hemma på gårdsplanen men det blev bara en dag för förra lördagen hämta jag nya bilen och dagen därpå blev min gamla bilen såld, så jag hade lite flyt där.

Lycka till med ev bilförsäljning och ev ny bil.

/Bo
av Lövet
#813444
Du kan som privatperson även lämna bilen till KVD för försäljning numera. Det kostar mellan 5-8 tusen spänn och kan ge bättre betalt än inbyte. https://www.kvd.se/saljdinbil/
av Pxu
#813791
Säg att en 2.4D-10 lågmilare klubbas för 150000kr. Då får du 140125kr, alltså nästan 10000kr i provision. Och jag som köpare får betala 3400kr, tills. 153400. Sen verkar inte handlarna bjuda lika friskt på bilar inl av privatpers, finns ju ingen moms att få tillbaka. (betyder ju inte så mycket för handlaren till syvende o sist, men att det finns moms ökar ju budviljan iallafal lite, och priset drivs upp för alla) Så jag skulle tveka att sälja där...däremot har jag precis köpt :)
Användarvisningsbild
av Guligan
#816010
Ja, jag förstår inte riktigt poängen med bytet, med tanke på lånebeloppet i relation till värdet på bilen. Om det handlar om att få loss pengar så är det nog ingen större idé. Men om det enbart handlar om att införskaffa en mindre bil så är det nog inga större problem. Det finns handlare som är specialiserade på "bakvända byten" vilket ju oftast handlar om att lösa restskulder, men seriösa handlare som fokuserar på beg. bilar är det säkert inga problem med. En märkeshandlare är det oftast ingen idé att ens besöka, de tar knappt in ditt inbyte, och du hittar heller inget vettigt objekt att köpa.
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]