Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Går det att polera upp ett normalslitet lyktglas med t.ex. en polish för mobiltelefoner eller liknande medel? Är det omöjligt att få tillbaka nybils-looken utan att byta glasen?
av Addekarlsson
Den polish du tänker på är avsedd för plast, så den lär inte ta speciellt bra på glas. :wink:
Är det så pass grova blästringar i glasen så det inte är snyggt på nått sätt längre, då är det nog ganska kört att få ordning på dom.
Det finns dock medel för att polera blästrat glas, men jag vet inte om det funkar eller ej.
Jag hade nog bytt glas.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Addekarlsson skrev:Den polish du tänker på är avsedd för plast, så den lär inte ta speciellt bra på glas. :wink:
Jag hade nog bytt glas.

Mvh/ Adde
Oopps, jag var nog lite otydlig där, Jag menade baklyktorna, för de är väl i plast och inte i glas?
Ett nytt "glas" är kanske inte så dyrt?
Användarvisningsbild
av Crille
Visst går det att polera med poleringsmedel men det håller i regel bara över en sommar. vintern är rätt hård mot glasen och har de en gång börjat bli dåliga så brukar de mattas snabbt när salt med mer kommer på glasen.

Endel säger att man kan klarlacka över glasen när man polerat dem, men det har jag inga bra erfarenheter av när jag provade, klarlacken sprack under vintern då glasen var kalla och blev varma av lyset framför allt bromsljusen blev dåliga. men jag gjorde kanske fel på mina.
av Addekarlsson
Ahh! Då vart det lite annat ja. :lol: :lol:
Våtslippapper i grovleken 800-1200, så slipar du ner den matta ytan snabbt. Sen tvättar du med aceton eller t-röd. Sen är det bara klarlacka.
Köper man klarlack av ett bättre märke, och inte billigt skit på Biltema, så funkar det utmärkt att klarlacka dom.
En polare klarlackade sina med klarlacken man får med metalliclack från volvo, höll hur fint som helst. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Crille
Addekarlsson skrev:Ahh! Då vart det lite annat ja. :lol: :lol:
Våtslippapper i grovleken 800-1200, så slipar du ner den matta ytan snabbt. Sen tvättar du med aceton eller t-röd. Sen är det bara klarlacka.
Köper man klarlack av ett bättre märke, och inte billigt skit på Biltema, så funkar det utmärkt att klarlacka dom.
En polare klarlackade sina med klarlacken man får med metalliclack från volvo, höll hur fint som helst. :D

Mvh/ Adde
Jag hade riktig klarlack från en bilackerare ( lackar åt volvo i stan )
där i mot använda jag inte våt slip utan autosol för poleringen.
Kan vara så att jag inte fått det riktigt rent från polermedel eller nått.
det är i alla fall billigare att försöka innan man köper nytt. kan ju hålla som ni säger.
av Addekarlsson
Autosol är inte att föredra, eftersom autosol är fett i sig, och innehåller vattenavstötande medel, som man polerar in i plasten.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Nu har jag polerat upp mitt vänstra bakljus med det medel som Sonax har just för detta ändamål. Det blev stor skillnad och jag kan återkomma efter vintern för att ge er en uppdatering efter salt och slask. (För er som undrar varför bara ena bakljuset så har jag vid köpet fått höger bakljus bytt då det hade kromsläpp, och det nya glänser ju en smula mer... :wink: ) Nu ser det bättre ut iaf.

På tal om "glas" och nu framljus, är det verkligen glas på XC90, i så fall är det de plastigaste glasen jag någonsin sett/kännt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Crille skrev:Visst går det att polera med poleringsmedel men det håller i regel bara över en sommar. vintern är rätt hård mot glasen och har de en gång börjat bli dåliga så brukar de mattas snabbt när salt med mer kommer på glasen.
Om man först polerar upp glasen(plasten) och sedan lägger på med ett bra lager vax så skyddar det mot miljön och de håller sig fina länge.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]