Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70N med Calix bensinvärmare som är en gudagåva.
Men för att spara den har jag börjat använda eluttaget som sitter till vänster på främre stötfångaren och har en kupéfläkt i bilen.
Sätter jag på värmaren (via el) går kupéfläkten igång och det blir varmt och skönt i bilen, men blir motorn varm egentligen? Tempmätaren är i botten fortfarande efter två timmars värmande. Ska det bara så om man har en blockvärmare?

Om jag kör med bensinvärmaren och startar bilen när det är dags att dra iväg så har tempmätaren rört sig en hel del. Kanske 60-70 procent, minst, av max (mitten).

Men så här är det alltså inte när jag värmer via elen. Ska det vara så? Tempmätaren inte rör sig? Är det ett tecken på att jag inte har en blockvärmare?
Calix har väll inga bränslevärmare?

Men ja det ska vara så.
Bränslevärmaren levererande kanske 3kw medans el bärnsten bara ger 0,5kw
Jag får inte heller något utslag på tempmätaren av el-motorvärmaren, oavsett hur länge den har varit ipluggad. Man kan känna med handen på topplocket efter några timmars inkoppling och då bör man märka att viss uppvärmning har skett men inte är det särskilt mycket.
Tack för svaren, då vet jag att tempmätaren inte rör sig. Aldrig använt eluppvärmningen tidigare, har bara använt bensinvärmaren, men tänkte spara på den lite. Den går rätt frekvent på vintern.

Om Calix gör bränslevärmare? Vet ej. Vet bara att min bil har Calix blockvärmare och att det också är bensinvärmare. Kanske är en Ebenspächer i bilen?
Den utanpåliggande :shock: blockvärmaren till min S80 gjorde i princip varken till eller ifrån. Mätte upp den o fick klart för mig att den faktiskt var hel. Jag kopplade bort den och bytte till slangvärmare och efter det så studsar tempmätaren upp från viloläge efter ett par hundra meters körning och jag har aningens värme i luftutblåsen. Så det kanske är klokt att fundera på tex slangvärmare om du även vill ha annan värmekälla till bilen.

Mvh
monza skrev:Den utanpåliggande :shock: blockvärmaren till min S80 gjorde i princip varken till eller ifrån. Mätte upp den o fick klart för mig att den faktiskt var hel. Jag kopplade bort den och bytte till slangvärmare och efter det så studsar tempmätaren upp från viloläge efter ett par hundra meters körning och jag har aningens värme i luftutblåsen. Så det kanske är klokt att fundera på tex slangvärmare om du även vill ha annan värmekälla till bilen.

Mvh
Jag begriper inte varför Volvo envisas med strålvärmare. Det är ju Calix som tillverkar motorvärmarprylarna åt Volvo, men strålvärmaren är en originaldel som bara går att köpa via Volvo. Vi som säljer Calix på den fria reservdelsmarknaden erbjuder slangvärmare plus monteringssats till alla vitmotorer.

Antar att nackdelen med slangvärmare är risken för läckage, men det händer väldigt sällan. Sen gäller det förstås att montera den rätt också. Om inte självcirkulationen börjar funka går den varm och brinner av.

Vad är gnugga länge? Väntar du till[…]

flexifuel som nästan dör

Jag kommer att tänka på tändspolar[…]

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]