Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att ev. byta till en V60 D2. Det är ju start/stopp på dom flesta (alla kanske), och går det att välja bort det i nån meny?
Gillar inte funktionen då jag bor på landet (i ett mindre samhälle), och nästan aldrig kör i stan.

Sen en annan aspekt på det är att jag brukar låta motorn stå på tomgång ca.30 sekunder innan jag stänger av, för att skona turbon på min nuvarande bil.
Det kan inte vara bra att motorn stannar i tid och otid, och misstänker att den lilla diesel som går åt, är ingen kostnad alls om man får byta turbo.
Har otroligt svårt att tro att turbon skulle ta någon skada av start/stopp eller att den ska behöva stå och lugna ner sig efter körning. Åtminstone normal körning och något annat gör man väl inte med en D2:a. Förr i tiden på de första icke vattenkylda turboaggregaten var det väl ett problem med koks, men inte nu..
Exquattro skrev:Har otroligt svårt att tro att turbon skulle ta någon skada av start/stopp eller att den ska behöva stå och lugna ner sig efter körning. Åtminstone normal körning och något annat gör man väl inte med en D2:a. Förr i tiden på de första icke vattenkylda turboaggregaten var det väl ett problem med koks, men inte nu..
Är inne på samma linje, det där måste tillhöra det förflutna och jag skulle bli väldigt förvånad om Volvo och alla andra biltillverkare som infört den här tekniken inte tagit detta i beaktande när de utvecklat den.
Fy fan så trött ja blir på start och stopp!

Flera gånger när jag stannat vid rödljus och tänkt nyttja funktionen så går det inte. Stannar lägger ur växeln och släpper upp kopplingen och motorn stänger av sig. Perfekt men lyckan vara en millisekund för motorn startar lika snabbt igen, varvräknaren hinner inte ens ner till 0.
Samma lika när ja kommer hem och ställer mig på uppfarten. Vilket skit!

Blir till att prata med Volvo om de kan ruska fram mjukvaran igen där DrivE funktionen i sensus får en funktionen igen och inte bara en rad med ett tomt innehåll.
S/s är inte skit men som det fungerar på din bil är det skit. Antingen är det någon av alla variabler som säger till systemet att det inte får stänga av motorn och lurar den på nåt sätt eller så är det något som är fel på bilen. Jag har tyvärr inte haft s/s på Volvo men på min tidigare bil fungerade det perfekt och man handskades med det precis likadant som du försöker göra. Fråga, är det så varenda gång?

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]