Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70ägare
Jag är ny här, fattar inte hur jag ska starta en ny tråd. Men jag har länge funderat över T4 motorn. alltså den som finns i V70 bl.a. på 180 hk och 1,6 l volym.
Vissa säger att det är en motor från Ford men i artiklar på nätet från olika bilexperter samt intervjuer med volvochefer osv. hävdar dom ju att det är volvo som haft stor del i utvecklingsarbetet med denna motor och att de utvecklat bl.a. insprutningssystemet i samarbete med Bosch.

Är det Volvos eller Fords motor?

PS. Motorn 2,0f var väl en fordmotor raktigenom? Men är verkligen T4:an det med tanke på va volvocheferna och olika andra artiklar säger, ingen tycks skriva att det har med ford att göra förutom vissa privatpersoner på forum. Är väldigt konfundersam..

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av apersson850
Med tanke på att Ford är närmast enastående som motortillverkare, såtillvida att man nog är ensamma om att i modern tid inte lyckats konstruera en standardmotor där 10000 problemfria mil är en självklarhet, så är det väl ingen som vill skryta med det släktskapet, kan jag tänka mig.

Det finns en knapp ovanför trådrubrikerna där det står "Ny tråd". Prova den.

För att återvända till ämnet, så såg jag den här länken om S60/V60 Polestar idag. Tycks komma inte bara i Australien numera.
av Qualia
Det blir nog en S60 polerstar med vit eller svart färg till 2014.
Hoppas bara man kan ta bort polerstar märket på fronten och på stjärten ..
Kostar ju inte mer än xc60..
Användarvisningsbild
av apersson850
Tycker du märket är fult? Det heter förresten Polestar, så du inte råka göra bort dig när du knallar in till handlaren och beställer! :D
av Qualia
:P

Jag tycker personligen att märket är inte snyggaste..
Tackad nej till XC60 när jag optimerade den..
av KarlE
Vilken bil!!!
540 000 är mycket pengar, men inte ouppnåeligt. Sen får man behålla den något år extra.
Skulle man inte kunna bygga den på hemsidan?
Användarvisningsbild
av Perra83
KarlE skrev:Vilken bil!!!
540 000 är mycket pengar, men inte ouppnåeligt. Sen får man behålla den något år extra.
Skulle man inte kunna bygga den på hemsidan?
Nej faktiskt inte egentligen. En hygglig handpenning och en skaplig månadsamortering. Vill man så går det.

Dessa bilar är ganska diskreta fast ja skulle gärna önska en ännu oskyldigare variant. Grannarna behöver inte se direkt va det är för variant. Sen i rödljus ska inte hottentotten bredvid i bmwn se va man kommer i.

Just nu ligger deras sida nere, men gå in p&[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]