Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
Jag undrar vad DRIVe innebär? Det verkar som att det inte alltid står DRIVe därbak på v70:s.

Är det exempelvis så att det finns vissa V70 2.5FT MY2010 resp. MY2011 med DRIVe och vissa utan DRIVe? Hur kan man utifrån bilspecen uttyda när DRIVe ingår?

Tack,
M.
av mattish
Miljövänligare bil än övriga...

Det är även ett koncept från volvo vilket innebär att det är deras snålaste bil av en speciell version. Tex. XC60 Drive har den svaga 5-cyl dieseln och framhjulsdrift.
DRIVe försvann 2013, jag skulle hade D2 på min om jag hade haft emblem.

Nu inför VEA så kallas de motorerna DRIVe.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Ganska bra info här, det viktigaste borde stå där, om det är korrrekt allt där har jag ingen aning om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_DRIVe

Det är bara Volvos "miljödieslar" som hade DRIVe (e= efficency, tror jag det betyder) som en lite fingervisning att de var miljövänliga och snåla.
Från modellår 2013 och nyare kallas de med 1.6 lit 4 cyl dieslarna "D2" och för modellår 2015 har Volvo nya VEA 4 cyl motorer som kommer över hela linjen allteftersom och de kallas "Drive-E".

Fördelen med DRIVe är som sagt mer miljövänliga och snålare samt att de har 5 års skattebefrielse från dagen bilen togs i bruk första gången.

Har själv en V70 D3 2014 som jag skall hämta på lördag, den är "miljöklassad" också enligt de gamla miljöreglerna så den har 5 års skattebefrielse också (därefter 1182 kr per år i skatt). Den förra miljöbilsklassningen heter Euro 5 men numera är kraven mycket hårdare och man räknar på ett annat sätt nu. Det finns även bilar som nu kallas "supermiljöbilar" och får en mycket hög rabatt vid nyköp, bl a Volvo V60 laddhybrid är en sådan bil.
http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil

/Bo
av perhall
Inte bara miljödieslarnar
Följande bilar har haft DRIVe-beteckningen
C30/S40/V50 1,6d/1,8f
S80/V70 1,6d/2,0F/2,5FT
S60/V60 1,6d
så rätt många modeller...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Yes, wikipediaartikeln lämnar en del att önska då etanolmodellerna från 2010 saknas.
av mattish
Det var just därför jag skrev "miljövänligare bilar"...
Det är snåldieselar, de snålaste dieselarna (av XCmodellerna) och etanolvarianterna som kallats DRIVe. Hur är det med biogasversionen? Har den kallats DRIVe?
Användarvisningsbild
av Guligan
Nej, det har de inte. Bifuel, sedan efter en tid AFV och numera kallas de Bifuel igen.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Tydligen började Volvo med begreppet DRIVe-E (inte bara DRIVe som det hette förr) redan på modellår 2014 (MY14) för i broshyren V70 MY14 står detta (har ev V70 D3 MY14 själv), kopierat från broshyren nedan. Trodde DRIVe-E var nåt nytt just för nästa år med VEA motorerna men så var tydligen inte fallet.
/Bo

Drive-E är hjärtat i varje Volvo vi bygger. Det är vårt
övergripande arbetssätt för att förverkliga hållbar
bilkörning. Det är också det innovativa tänkandet
bakom en mängd teknologier som ger dig mer
effektivitet – och lägre bränslekostnader – utan
att kompromissa med glädjen att köra.
Några av våra tekniska framsteg inom Drive-E är
att vi reducerat den inre friktionen i våra motorer
och genomfört en rad aerodynamiska förbättringar
som ger dig maximal nytta av både motor och
bränsle. Vi använder start/stopp-teknik, motorbromsenergiåtervinning
och strävar alltid efter att göra
vår tillverkning ännu effektivare ur ett hållbarhetsperspektiv
– till exempel är all elektricitet vi använder
i våra fabriker i Sverige producerad av ren vattenkraft.
Helt enkelt för att hållbar mobilitet är en bärande
del av vår filosofi för intelligent och omtänksam lyx.

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]