Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Hej på er!
Ny här på forumet, och även förmodligen blivande Volvo-ägare.

Jag har hållt på ett tag nu kollat på bilbyte och efter några turer nu fastnat på XC70 II T6.

(har t.o.m. i ett svagt ögonblick provat och haft klar finansiering på en Audi RS6 -09.
Jättesugen men det går inte ekonomiskt, man har råd att köpa den men inte att köra den och framför allt inte om/när nåt går sönder.
Sjuk häftig bil, men den får stanna vid en dröm...)

Detta är (nu mer) mina bilkriterier i prioriteringordning:
  • * tyst färd (laminerade rutor hade varit trevligt)
    * mjuk färd till vardags (Four-C)
    * automat
    * fyrhjulsdrift
    * bra väghållning när det behövs (Four-C)
    * ej diesel (gillar inte ljudet)
    * stark motor (har "fritt" bränsle)
    * minnesstolar (frun använder bilen ganska ofta...)
    * gillar generellt mycket "lull lull"
    * max 6-8k mil (för att kunna ha motor garanti)
    * har en brant och ibland oplogad backe vid mitt hus (därav XC)
Ovan passar i mina ögon ypperligt in på en XC70 T6:a, eller vad tycker ni?

Jag har provkört en 3,2:a men tyckte faktiskt att den kändes lite "trött".
För närvarande så finns det ingen T6:a i Sthlm's området, men ska ta mej till nån och prova.
Tyvärr så finns det ingen inom budget (~300') som har både laminerat och four-C.

Dessa 2 har jag kollat på och mailat lite med:
http://www.blocket.se/trelleborg/Volvo_ ... 2.htm?sa=1
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_XC ... 6.htm?sa=1

Det hänger just nu på hur jag kan "bli av med" med min nuvarande firmabil (måste byta utan att det blir kostnader för företaget):
http://www.blocket.se/stockholm/VW_Tour ... 7.htm?ma=1
Ingen av dom 2 handlarna vill byta in den, och Taxi-åkaren som skulle ha den hoppade av...

Så här tänker jag om XC70:orna:

-11:an har som plus:
  • * dragkrok
    * har den uppgraderade motorn
    * har vinterhjul på alu-fälg
-10:an har som plus:
  • * fläktar i stolarna
    * låga mil
    * backkamera
    * el-baklucka
Hade tänkt att få en Polestar uppgradering installerad och
frågan är om det är nån större skillnad på 315hk resp 329hk?

Mycket text blev det, men det snurrar en hel del i skallen just nu...
Kom jättegärna med "feed-back", jag tror att det finns erfarenhet här som jag skulle vara mycket hjälpt av!

Bosse
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Slammer-dieslarna ( :wink: ) ligger nästan på samma peng, (man får ju räkna in summum o AWD som ingår) så man får ju nästan 100hk "gratis". Problemet är ju utbudet som sagt.
Jag hade nog inte köpt gamla motorn (när det finns en nyare) men samtidigt hade jag inte valt en utan el-baklucka. 4-C är för ovanligt och kan bli dyrt. (mina personliga tankar)
Användarvisningsbild
av bem
Vad har du för bil idag? Bara kul att veta vad du kommer jämföra med.
Finns även V70 AWD om det inte måste vara en XC70 AWD men kanske större chans att hitta en XC70 som passar in på dina övriga önskemål.
Glöm ej heller att titta på de kampanjer som Volvohandlarna har på nya XC70 och nu får man i regel med vinterdäck på alufälg också och det är värt en del då det nog är rätt dyrt till en XC70 senare.
Annars såg de bilar du länka till på blocket fina ut.
Har själv letat efter en nästan ny V70 i ca 2 månader nu men det sluta med en ny 2014 V70 D3 (ej AWD) Momentum Business Edition plus Volvo On call(VOC) inkl nya vinterdäck på Volvo original alufälg till slut. Men det var rätt kul att leta och provköra 2012-2013 Volvo V70 innan jag hade bestämt mig. Hämtar min nya bil på lörd.

I och med att du skall ha en bensinare så kan du nog få ett fördelaktigare pris på beg marknaden eftersom det sen några år tillbaka råder dieselhysteri på V70, XC70 osv, alla vill tydligen ha diesel nuförtiden. T ex av nybilsförsälningen på V70 idag är ca 86 % dieslar.

Lycka till med ev Volvo bilköp!
Mvh Bo
av V70Fredrik
Tror att du är på rätt spår, jag har en likande bil som du eftersöker och jag är sjukt nöjd med min.

Jag har visserligen en d5:a-11 men den är välutrustad.
Jag har bla:
Summum
Four-c
RSE
RTI
Keyless
VOC
Fläkt i stolarna
osv..

Man blir ganska bortskämd så nu känner jag att jag inte skulle klara mig utan allt lull-lull.. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev: I och med att du skall ha en bensinare så kan du nog få ett fördelaktigare pris på beg marknaden eftersom det sen några år tillbaka råder dieselhysteri på V70, XC70 osv, alla vill tydligen ha diesel nuförtiden. T ex av nybilsförsälningen på V70 idag är ca 86 % dieslar.
Och vad är anledningen till det? Enligt mig beror de på att våra politiker, oavsett block, talar med kluven tunga när det gäller vad som skall räknas som "miljöbil". Man talar om att vi skall komma bort från fossilberoendet, men gör mycket lite, om något alls, för att stimulera detta. Jag har suttit i den båten. Jag köpte en Volvo V50 1,8F MY-10 då det verkade som att det fortfarande skulle vara lönsamt att köra på E85. Inte för att det blev dyrare, utan för att man inte gjorde något vad beträffande långsiktiktigt vad som vi skall köra på, rasade priset på min bil som en sten som begagnad. Så när jag hittade min nuvarande bil och fick ett någolunda inbytespris köpte jag också en lätt begagnad diesel.Jag anser fortfarande att Etanol är ett framtidsbränsle, men kan inte blunda för hur situationen är i dag.
Användarvisningsbild
av Guligan
Den första bilen är direktimporterad, den tycker jag du bör kolla upp noggrant om du tycker den är intressant.
Användarvisningsbild
av Krollspell
SvenB skrev:
bem skrev: I och med att du skall ha en bensinare så kan du nog få ett fördelaktigare pris på beg marknaden eftersom det sen några år tillbaka råder dieselhysteri på V70, XC70 osv, alla vill tydligen ha diesel nuförtiden. T ex av nybilsförsälningen på V70 idag är ca 86 % dieslar.
Och vad är anledningen till det? Enligt mig beror de på att våra politiker, oavsett block, talar med kluven tunga när det gäller vad som skall räknas som "miljöbil". Man talar om att vi skall komma bort från fossilberoendet, men gör mycket lite, om något alls, för att stimulera detta. Jag har suttit i den båten. Jag köpte en Volvo V50 1,8F MY-10 då det verkade som att det fortfarande skulle vara lönsamt att köra på E85. Inte för att det blev dyrare, utan för att man inte gjorde något vad beträffande långsiktiktigt vad som vi skall köra på, rasade priset på min bil som en sten som begagnad. Så när jag hittade min nuvarande bil och fick ett någolunda inbytespris köpte jag också en lätt begagnad diesel.Jag anser fortfarande att Etanol är ett framtidsbränsle, men kan inte blunda för hur situationen är i dag.
Helt rätt, diesel är redan nu en brist och i samma takt som bensinbilarna sjunker i försäljning minskar dieseltillgången eftersom diesel är en "slaggprodukt" av bensin. Frågan är då vad som händer med alla dieselbilar om efterfrågan är större än tillgången på drivmedel och prisbilden riskerar att bli väldigt negativ? Här är det nog våra blåögda politiker som riskerar sätta oss i en ny "etanolfälla".

http://www.news100.se/news/akeriforetag ... en-3526405
http://www.dn.se/debatt/dagens-energipo ... nsonering/
Användarvisningsbild
av bem
Krollspell skrev: Helt rätt, diesel är redan nu en brist och i samma takt som bensinbilarna sjunker i försäljning minskar dieseltillgången eftersom diesel är en "slaggprodukt" av bensin. Frågan är då vad som händer med alla dieselbilar om efterfrågan är större än tillgången på drivmedel och prisbilden riskerar att bli väldigt negativ? Här är det nog våra blåögda politiker som riskerar sätta oss i en ny "etanolfälla".
http://www.news100.se/news/akeriforetag ... en-3526405
http://www.dn.se/debatt/dagens-energipo ... nsonering/
Hej,
Ingen kan säga med säkerhet hur det utvecklar sig framöver men man kan gissa att %-andelen dieselbilar vid nybilsförsälning nog kommer gå ner snart när det nu så smått börjar komma användbara elbilar eller åtminstone hybrider som klarar både el+diesel. Jag gissar att det löser sig själv när mer och mer bilar får eldrift framöver. Man kan ju alltid drömma att vi i framtiden får ännu renare bensinare och dieselbilar och på sikt att de blir ganska få till fördel för fler bilar drivna av förnyelsebar energi. T ex skulle jag utan att tveka kunna tänka mig en hybridbil nästa gång (om ca 10 år) när jag skall köpa (ny) bil nästa gång (har nyss köpt en diesel, V70 D3:a 2014 - hämtas på lörd). Lite miljösvin får jag tyvärr vara ett tag till men jag hoppas att det är lite bättre med en V70 D3 2014 än vad jag spyr ut med min gamla V70 2.4 170 hk 2001 bensinare idag.
En hybrid med 10-15 mil räckvidd på batteridrift och en diesel för långkörningar när man ej kan ladda batteriet skulle vara fullt tillräckligt för mig och innebära gissningsvis uppåt 90% körning på el vilket skulle vara fint för miljön och plånboken (tänk dig en solfångare på taket hemma som kan ladda bilen "gratis"). Fast hybriderna måste förstås ner i pris och batterierna hålla längre än 8 år som Volvo idag har garanti på ang batteriet för sin V60 hybrid.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skulle redan i dag kunna köra 85-90% på el i en hybrid. Mina resor är oftast bara 3-4 mil. Sedan åker jag under sommarmånaderna 6 mil till fritidsnöjet. Där kan jag ladda bilen. Sedan åker jag hem 6 mil. Sedan håller jag med bem, jag tror att utveclingen kommer att svänga igen. Nu är väl 90% av de "miljöklassade" bilarna diesel. Vid nästa "miljöbeslut"om något år, kan det ha ändrats igen. Då kanske normalstora bensinbilar blir "miljöbilar".
Användarvisningsbild
av swed
W.A.P.E. skrev:Slammer-dieslarna ( :wink: ) ligger nästan på samma peng, (man får ju räkna in summum o AWD som ingår) så man får ju nästan 100hk "gratis". Problemet är ju utbudet som sagt.
Jag hade nog inte köpt gamla motorn (när det finns en nyare) men samtidigt hade jag inte valt en utan el-baklucka. 4-C är för ovanligt och kan bli dyrt. (mina personliga tankar)
Håller med om benämningen av dieslarna och det gäller inte bara Volvo, polarn har en BMW 320d -12 och den låter lika "illa" tycker jag.
Vad det gäller motorn så har jag förstått att det i princip är samma motor, det man gjort är att minskat den inre friktionen och ändrat programvaran, rätta mej gärna om jag har fel.
Four-C har jag inte lyckats hitta några större problem med, har jag missat nåt eller?
bern skrev:Vad har du för bil idag? Bara kul att veta vad du kommer jämföra med.
Jag åker idag VW Touran EcoFuel (gas) http://www.blocket.se/stockholm/VW_Tour ... 7.htm?ma=1
Den köpte/valde (förmånsbil) jag av rent ekonomiska skäl. Anledningen till att jag nu vill byta är främst åkkomforten och att jag vill ha
4-hjulsdrift. Kan redan nu säga att det är rätt stor skillnad i åkkomfort mellan en XC70 och en Touran (och även till Passat som jag har åkt/kört mycket).
V70Fredrik skrev:Man blir ganska bortskämd så nu känner jag att jag inte skulle klara mig utan allt lull-lull.
Håller med, mina senaste bilar (Touranen och innan den en Prius) har haft mycket "lull-lull" som adaptiv farthållare, key-less, lane assist, dynamiska lysen, stor stereo mm. och det känns nu nästan som "nödvändigheter"... :oops:
Guligan skrev:Den första bilen är direktimporterad, den tycker jag du bör kolla upp noggrant om du tycker den är intressant.
Bra iaktagelse, tack för det. Är det nåt speciellt man bör kolla på eller se upp med när det gäller en importerad Volvo?

Hoppas ni inte tycker jag är ofin, när jag inte förtsätter drivmedlesdiskussionen i denna tråd :roll: :wink:
Bosse
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]