Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Tjena.

Har en V70N -00 2.4t som vibrerar ganska mycket när man börjar komma upp i högre hastighet. Börjar vid runt 100-110, och vid 120 vibrerar det rejält.
Någon som kan hjälpa mig och kanske vet orsaken?

MVH
Användarvisningsbild
av bem
Obalanserade (vinter)hjul?

Problem med anliggande bromsklossar eller handbromsbackar?

Skev bromssiva(skivor)?

/Bo
av Naikon
bem skrev:Obalanserade (vinter)hjul?

Problem med anliggande bromsklossar eller handbromsbackar?

Skev bromssiva(skivor)?

/Bo
Nä, det är med sommarhjulen, och dom är helt nya och nygjord 4-hjulsinställning. Ska byta till vinterdäck imorgon och kan se om vibrationerna är kvar.

Hur ser man om en bromsskiva är obalanserad? Om jag byter hjul imorgon kan jag ju ta och kolla. Eller är det mikroskopiska mått?
av Naikon
MorfusV70 skrev:Jag hade samma problem med vibrationer, för 14 dgr sen så bytte jag stötdämparna bak och efter det så försvann problemet.
Så det kan oxo vara ett tips att kolla.
Ok tack för svaret. Men hur kollar man upp det? Man vill ju inte gärna byta stötdämpare i onödan.
av Naikon
teddysoft skrev:det kan ju vara så att du har tappat en eller två vikter på nått/ eller några däck.
värt att kolla upp.
Ok, hur vet man hur många det ska sitta ursprungligen då? Måste man kanske åka in och balansera däcken? Hur mycket kan det kosta?
Naikon skrev:
teddysoft skrev:det kan ju vara så att du har tappat en eller två vikter på nått/ eller några däck.
värt att kolla upp.
Ok, hur vet man hur många det ska sitta ursprungligen då? Måste man kanske åka in och balansera däcken? Hur mycket kan det kosta?
Antalet balansvikter och vikten på dessa beror naturligtvis på hur mycket obalans du har i ett obalanserat hjul. Ja, du måste åka in och balansera hjulen. Räkna med 500 riksdaler för alla fyra hjulen.
av Naikon
llesrof skrev:
Naikon skrev:
värt att kolla upp.
Antalet balansvikter och vikten på dessa beror naturligtvis på hur mycket obalans du har i ett obalanserat hjul. Ja, du måste åka in och balansera hjulen. Räkna med 500 riksdaler för alla fyra hjulen.
Ok, 500kr låter inte så farligt. Skulle ni säga att detta oftast är den vanligaste orsaken till vibrationer?

jag slår dig med 1år 2016 köpt[…]

Glömde skriva med det i första inlä[…]

Jag fick upp nu samma problem med min bil. Volvo v[…]

Laddinställningar i sensus

Hej! Fick min nya Volvo v60 recharge i förrg[…]