Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Köpte en volvo 745 -90 med B230F förra månaden som stått i ett år och var in och besiktade den och fick nedslag på avgasvärdena. Dom var katastrofala!

CO 9,0 (0,5)
CO 2500 1,2 (0,3)
HC 258 (100)
Lambda 0,96 (096-1,04)

Bilen upplevs gå som den skall och är pigg, förutom att ibland så tappar den tomgången och lägger sig lågt precis så att den lyckas hålla sig igång, men ibland kan den även få för sig att lägga sig på 1300 varv.

Jag har idag Bytt rotor, fördelarlock, kablar och stift. Jag har även tidigare gjort rent spjällhuset, samt bytt LMM och lamdasond (ifrån en annan beg bil).. Jag har kollat på katten och den ser visuellt fin ut och är ej "rensad", och värdena är ju för höga även om det skulle ha varit en bil utan katt.

Nu till mitt bekymmer att motorn går inte bättre, jävlas fortfarande på tomgången, vad kan vara fel? Känns meningslöst att åka o besikta då den säkert inte kommer att gå igenom ändå.
Du bytte aldrig olja,filter och stift och sånt innan bes då om jag förstått det rätt? Då kanske bättre att besikta den nu efter bytet så att man får mera rättvisa siffror. Du har kanske trasig insugspackning kanske så den suger in luft. Du kan spraya startgas runt insuget under tomgång och se om tomgång ändras. Kan du ta ut felkoder? Det finns många trådar om ojämn tomgång som du kan läsa och få tips och det finns en faktist som är igång nu på samma sida som denna. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=99957 Ta o läs igenom denna och andra trådar och se vad du kan göra.
Jag bytte inget innan jag besiktade den. Hömtade i stort sett bara hem den.

Har även bytt motorolja att tillägga nu..

Blir kanske att åka in och prova besikta om den även fast tomgången är kass till o från o se om värdena blivit nå bättre alls..
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]