Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej
Har ett stycke Volvo S60 2006 med D5an

Imorse kom jag ut till Dieselloket och skulle starta, men gick bara att vrida lite, sen var det riktigt tvärtstopp, Rattlåset var INTE i, höll på bromsen m.m tillslut tog jag i allt jag kunde, nästan så nyckeln gick av, då "släppte" det, och nu funkar och känns det riktigt bra

Men vad tror ni, om man tar såndära "Låsolja" och lägger lite på nyckeln, och Kör ut och in och vrider liter,

Eller tror ni man skadar mer än det repar?
av zxcvbn
Ojjoj det lät dyrt :x Ca kostnad för detta?

bilen har fan inte ens rullat 11Tmil än :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)

Känns ibland som S60 D5 racklar hästlängder mer Än V70 med 2,4D, även fast det är "Samma bil" , Som i V70in har vi kört 14tmil utan att byta något, (inte ens torkarbladen) i S60in har jag Bytit : EGR Ventil, VirvelSpjället, Givare Till Airbagen,
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror inte på olja i låsen dessvärre. Det som enligt mitt tycke
kan fungera bättre är PTF spray då det är klibbfritt. Låsolja samlar damm o smuts
vilket på sikt blir en hård gegga och då är det kört på riktigt.
PTF hittar du på Biltema i sprayform.
av klacken
Råkade ut för detta på min redan efter 6tm,hade bort tändlåset och tvätta ur det med avfettning och tryckluft,la i lite låsolja och har fungerat sedan dess,är över ett år sedan.
av zxcvbn
Okej tackar för svaren, joo har både hört ont och gott om låsolja, Har en flaska hemma, men vill inte söndra mer än det repar,

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... PTFE-3621/

Är det sådan PTF du menar?

Okej konstigt problem, Tycker ju att en Volvo bara ska funka, Kanske hjälper och göra samma metod som du gjort men anser att det är lite stort jobb och börja pilla i tändningslåset, men tack för svar! :)
Användarvisningsbild
av Kaxe
Mitt tändningslås blev på samma vis men gick ej att rubba,tog bort kåpan runt ratten och tog en hammare och knackade försiktigt under tändningslåset samtidigt som jag spolade igenom med grafitlåsolja och ruckade nyckeln fram och tillbaka, höll på med detta i säkert 15 minuter innan låset släppte men bra blev det och funkar klockrent fortfarande,spolade igenom nästan hela flaskan i låset,inga problem med detta och sparade ett antal tusenlappar då jag var helt inställd på att få byta tändningslåset så prova låsolja du.
av S6024t
lossa tändplattan först och prova med en skruvmejsel om du kan starta bilen"du måste ha nyckeln i låset pga,antennringen ska kunna skicka signal till styrboxen" funkar det att vrida tändplattan utan problem ,så ligger felet i låscylindern .blev långt,men hoppas du fattar vad jag skrev..du säger att S60 är sämre/rackligare än V70,hur ska det kunna vara så,är ju samma bil,har en S60 som gått 33000 mil och det enda jag gjort är bytt gasspjäll och stötdämparna med tillbehör..

Undrar om det är samna med elbilarna dä[…]

Tempmätare går i topp

Låter som om ledningen från tempgivare[…]

flexifuel som nästan dör

v70 2.0 flexifuel 37000mil körs endast p&ari[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får […]