Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alsunna
besikta bilen med följande värden
co- 0.3 (0.5)
co 2500rpm-0,4 (0,3)
hc 120 (100)
lambda 1,02 (0,96-1,04)
godkända värden inom parantes.
erftersom jag ifjol klarade mig med guds nåd när jag tankade e85 inför ombesiktningen så gjorde jag som så att jag hade i 20L e85 inför besiktningen iår, fick ändå dessa mätvärden som jag skrev.
därför köpte jag ny katalysator eftersom både lambdasonden och lmm är uppmätta och ger rätt signaler, problemet är då att när jag plockade ner den gamla katalysatorn så är cellerna hela på den.
min fråga är helt enkelt om en katalysator kan bli dålig även om cellerna är hela (om ämnena som omvandlar avgaserna blir som förbrukade?)
av rid54
Jo, alltså, katalysatorn kan bli dålig, visst. Överhettning behöver inte alltid betyda nedsmältning, så om bilen körts med misständning en period, eller om det hänt nåt annat som tryckt ut bensin i den kan den ha fått stryk. Finns säkert annat som kan hända med den. Blev det bättre med den nya katen? Annars är det väl klassisk felsökning av läckor i insug/avgas och sådant som måster göras, allmän koll av motorns kondition (kompression), byta motorolja + filter, byta luftfilter, fräscha tänddelar...
av alsunna
har allt följt den tråden redan lennarte :) tyckte dock inte att jag fick svar på min fråga i den tråden och skappade därför en egen.

rid54. har besiktning på fredag så då får jag det svart på vitt ifall kattbytet hjälpte eller inte. jag är väldigt säker på att katten är dålig eftersom jag bytte stift när den inte startade för mig en gång och då hade jag råkat tryckt ihop gnistgapet på ena stiftet så den cylindern tände fruktansvärt dåligt så att bensin gick rakt igenom mer eller mindre till katten i cirka 6 månader innan felet uppdagades. men det hade ju känts så mycket bättre om man hade sett att cellerna verkligen var skrot :P skulle väl tro att bensinen förstör cellernas molekylära funktion att göra om avgaserna till mindre farliga, men får väl helt enkelt se på fredag utan E85 :)
av alsunna
Besiktningen gick perfekt med nya katten! :D
Nya värdena blev följande
Co 0.0
Co 2500rpm 0,1
Hc 000
Lambda 1,03

Tog dagens sista tid så hade fått perfekta värden skulle jag tro om det inte vore för att dom ville ha helg eftersom dom drog ur direkt värdena var inom :) slutssatsen av dena tråd är att katten kan vara trasig även om cellerna är hela :)
av NilsO
Bränsle-/tändsystemet på 940 har inget sätt att upptäcka misständningar i sig, så det innebär i princip att bränslet förbränns i katalysatorn istället, och temperaturutvecklingen förstör den. Om det som orsakar misständningarna också påverkar något annat så att bränslesystemet hamnar i "nödläge" och lambdalampan tänds är det möjligen lite bättre, för då går motorn fett och temperaturutvecklingen blir inte så stor.

På lite nyare bilar detekteras misständning t ex med hjälp av svänghjulsgivaren.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]