Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 360
Har förstått det som att det ska finnas 1/4 kvar som rörelsereserv på handbromsen vid stopp. På min 740 blir det stopp vid 10 hack. Hur många hack finns det på en 740?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
360 skrev:Den är spänd max. Blir till att byta belägg då, antar jag.
Nja, alltså det kanske är spänt till max inne i kupén, men det kan fortfarande vara andra orsaker till att det inte lirar.
Den vänstra vajern är lång och den högra, som är kortare, skarvas på denna i höjd med bakaxeln för att fördela kraften. Denna "skarv"/fäste har en tendens att gå sönder, vilket försämrar sträckningen ute i respektive trumma. Det finns ersättningsfästen att köpa. Sedan är väl en vanlig översyn av handbromsen på sin plats. Är anliggningsytan på handbromsbackarna okej? Det är inte att jämföra med vanliga bromsbelägg (nya backar har inte många millimeter på sig). Ser anliggningsytan i bromsskivorna okej ut? Ligger backarna schysst monterade mot naven?
Ett hett tips är att montera en justerskruv på varje par handbromsbackar. Sådana tror jag inte satt original på 7/900, men finns på många andra volvo, liksom på eftermarknaden. Detta gör att man kan justera handbromsen på båda hjulen var för sig.

PS. Om du skall byta backar så undvik biltemas, har hört flera säga att dessa är felkonstruerade.
av umekille
Sätt dit justerskruvar mellan backarna och justera ut dem...
se då till att länkaget där vajern går in inte rostat ihop...
Jag har justerat så det är pall på 7 hack...då får vajern
också röras varje gång och motioneras. Bilprovningskillen
tyckte det var bra.
Edit: Jag har Biltemas handbromsbackar på bägge volvo
och har inte haft någe som helst problem med dem.
av NilsO
Å andra sidan – behövs det justerskruvar är det något som inte är som det ska. Rättar man till det bakomliggande problemet behövs inga justerskruvar – och då är det ju bara att justera till lagom spel på muttern bakom spaken.

Dåliga bromssköldar är ytterligare en sak som kan göra handbromsen svår att justera rätt. Skölden håller backarna på plats.
av umekille
Du nöter backarna ovala då du justerar ut vajern eftersom.
nu med justeringar blir dem jämnt nötta och vajern behöver inte'
jobba sig fördärvad.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]