Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
hej! fick 2 nya drivknutar monterade för 90 mil sedan. men det har börjat låta om höger drivknut igen.vad kan vara fel? fick mera fett i knuten men det hjälpte inte. kan verkstaden ha missat att smörja in splinesen på knuten.dom erkänner inga fel.tycker nog att en drivknut ska hålla mer än 90 mil.är det någon som haft samma fel, eller vet vad det kan vara för fel. har inte gott ställt, så jag är tacksam för alla tips och svar. bilen är en volvo 850 2,5 med manuell växellåda, hälsningar classe
av *pettson*
Reklamera..
Gissning: Finns olika knutar att köpa. Det som ofta skiljer dom åt är förprepareringen av knutarna.
En del levereras med inarbetat fett i. Andra med fett pålagt men inte inarbetat. En tredje sort levereras torra.
Här har inte fettet arbetats in hursomhelst. Då blir dom inte långvariga. Knutar gillar inte att gå torrt med en massa fett i ytterkant o i damaskerna. Fett MÅSTE arbetas in innan första körning.
av Stridsvagnsteknikern
*pettson* skrev:Fett MÅSTE arbetas in innan första körning.
Ja vi som vet hur mycket smådelar det finns i en knut, att bla. inre knuten består av 3 nållagerenheter, vet ju vad som händer med en torr knut. Fast folk i allmänhet kan svära på att inre knuten inte är demonterbar så kan jag bara säga,,,,,,,det är den, och nållagren kan även delas upp i beståndsdelarna för tvätt, infettning och återmontering, jag har själv gjort det. Nållager utan smörjmedel blir det grus av.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Stridsvagnsteknikern skrev:
*pettson* skrev:Fett MÅSTE arbetas in innan första körning.
Ja vi som vet hur mycket smådelar det finns i en knut, att bla. inre knuten består av 3 nållagerenheter, vet ju vad som händer med en torr knut. Fast folk i allmänhet kan svära på att inre knuten inte är demonterbar så kan jag bara säga,,,,,,,det är den, och nållagren kan även delas upp i beståndsdelarna för tvätt, infettning och återmontering, jag har själv gjort det. Nållager utan smörjmedel blir det grus av.
Baka lager :) Det prova min rektor på sin dyyyra merca hemma i garaget, dock med kopparfett. Dom tyckte det lät konstigt när dom åkte till linköping...undra varför :roll:
av alan
Jag köpte en knut på biltema för tre år sen och den håller en efter flera tusen mil. Du kan trösta dig med att det är enklare att byta när allt varit löst nyligen. Beroende på hur mycket det låter skulle jag byta igen och köpa en knut på biltema. Eller bara köra vidare ett tag till om den går sönder så bör det inte bara några problem att reklamera.
Användarvisningsbild
av Nexus
nållager? Har jag dock inte stött på trotts bytt på en mängd olika bilmärken.....sen är volvo ingen traktor. Volvo bm såldes till valmet innan traktor tillverkningen lades ner i eskilstuna.
av Stridsvagnsteknikern
Jodå, inre drivknutarna innehåller 3 nållagerenheter iom. att dom fungerar som glidande "splines" och ytterbanorna är sfäriska.

Klart Volvo är en traktor, jag har jobbat på det stället innan dom la ner traktortillverkningen och började med grävlastarna, fö. kul "leksaker" när jag lånade nån på labbet för att "hjälpa nån kompis" på helgerna. :D

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Någon som vet om Polestar 4 har indir[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, &[…]