Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Lägga W på min gamla 960 så lådan låste sig på 3:an då gickdet fint att köra 0-180 på samma växel :)
av tellus
Laukan82 skrev: mån 13 aug 2018, 20:18 Alla motorfästen bytta (inkl. Momentstag) och nya däck på, bytte även stabbstagen samt nya bussningar till krängningshämmaren.
Guess what... Vibrationer!!
Inte på samma sätt, mera sidledesryck (lätta och ganska små) som är jäkligt irriterande.

Vad på bilen kan orsaka det?
Styrleder, drivaxlar, bromsskivor?!
Tips emottages tacksamt!
-eller om någon med koll i Stockholmsregionen vill kasta ett öga på den vore ju en välsignelse.

Kvarstår gör även "klonket" när man går från P växel till driver, slår som lätt tillbaka i gaspedalen, undrar vad det kan vara med.
"klonket" låter bekant , har det i min -11 s80 som gått 20000 . Men det var likadant när den var ny , provade även en d5 då för 8 år sen , den hade samma "klonk" !
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev: tor 16 aug 2018, 07:59 Det är lite av en sport att försöka köra om utan att lådan växlar ned. :-)
Jag håller med, den växlar ner alldeles för lätt för att ha 300hk+ och nästan 500nm.

Det är därför man helst vill ha manuell, den slipper man anpassa sig till, den gör precis som man vill själv. En automat gissar ju hela tiden och det är sällan den gissar rätt.
av Laukan82
tellus skrev: mån 27 aug 2018, 20:28
Laukan82 skrev: mån 13 aug 2018, 20:18 Alla motorfästen bytta (inkl. Momentstag) och nya däck på, bytte även stabbstagen samt nya bussningar till krängningshämmaren.
Guess what... Vibrationer!!
Inte på samma sätt, mera sidledesryck (lätta och ganska små) som är jäkligt irriterande.

Vad på bilen kan orsaka det?
Styrleder, drivaxlar, bromsskivor?!
Tips emottages tacksamt!
-eller om någon med koll i Stockholmsregionen vill kasta ett öga på den vore ju en välsignelse.

Kvarstår gör även "klonket" när man går från P växel till driver, slår som lätt tillbaka i gaspedalen, undrar vad det kan vara med.
"klonket" låter bekant , har det i min -11 s80 som gått 20000 . Men det var likadant när den var ny , provade även en d5 då för 8 år sen , den hade samma "klonk" !
De flesta jag talat med säger att det säkert är fjäderbenslagring och bussningar, billiga delar men svårt att byta själv eftersom det behövs fjäderbensspännare bla.

Hade in bilen igen, det känns plötsligt som att jag tappat kraft och att den liksom hålls bak, lite som om man drog ett lätt släp.
Mekonomen hittade inget, inga bromsar som ligger emot och hjullager verkar ok.

Har visst gnissel från under som är konstant när den blivit varm. Kan det vara drivaxel bak/vinkelväxel eller vad skulle man kika först?

Lägger mycket tid och pengar på bilen nu men känns inte som att man kommer framåt.

Förbrukning har ökat med ca 30% från att jag tog ca 47mil/tank till ca 34mil nu, så något är ju knas, frågan är bara vad.

De man kollar med säger ju bara, nej inga felkoder på bilen, men ingen verkar kolla på den/kunna något.

Trist..

Tips?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kärvande kardanaxel?
av Laukan82
Det är slutväxeln som är slut bla. Metall i oljan så ska in igen. Att byta bmwn mot Volvo har visat sig vara det dummaste jag någonsin gjort...
av Laukan82
Hade lagt upp ärende för att ta det på försäkringen men plötsligt hörde de av sig och informera om konsumentköplagen så det är handlaren som måste stå för det om han inte kan bevisa att det hänt efter att jag tagit över bilen.
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 149

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]

Låter rimligt, känns starkt som att fel[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]