Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

nä, det luktar os lång väg, .Jag säger som Handelsson på NB " Kunder, kompetens, kvalité och massa annat är bara ett stort frågetecken. Slutar nog med en ny konkurs eller ägarbyte om några år"

Kmmer aldrig bli någon storskalig batteritilverkning på denna fabrik iaf.
Det verkar inte gå att köpa aktier så lätt, eftersom företaget är privatägt. Det verkar vara någon riskkapitalsbaserad ägarstruktur och Lyten kan inte avslöja vem som äger mest. Det osar nog svavel om detta ;-)
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Allinug skrev: Igår, 08:22
Erik Å skrev: fre 08 aug 2025, 23:02 Den som löser livslängdsproblemet hos Litium-svavel lär ha ett Nobelpris inom räckhåll :-)
Fram tills detta händer lär marknaden vara relativt begränsad. 300-500 laddcykler är inte mycket att hänga i julgranen :-(
I och med att batterierna är energitätare så får du längre körsträcka per laddning. Batteripaketet blir också lättare, vilket förbättrar effektivitet och prestanda. Svavel är också billigt och inget bristämne, så batterikostnaden per kWh bli lägre. Dessutom tror jag Lyten skrev att de minskar beroendet av Kina om de kan få tag på alla råvaror i USA och Europa.
Så det är inte så lätt att jämföra med litiumjonbatterier rakt av.
Kan ju vara en modell om batterierna bara blir tillräckligt billiga. Bra acceleration och räckvidd pga lägre vikt. Så byter man hela batteripaketet vartannat år. Lite som militär och drönare gör idag med deras utrustning när prestanda är högsta prio.
VolvoB20 skrev:Kan ju vara en modell om batterierna bara blir tillräckligt billiga. Bra acceleration och räckvidd pga lägre vikt. Så byter man hela batteripaketet vartannat år. Lite som militär och drönare gör idag med deras utrustning när prestanda är högsta prio.
Snabbsvar
Hoppas inte på den utvecklingen dock att batterierna förbrukas snabbare. Drönare är ju engångs lite av sin natur - där behöver batterierna inte hålla mer än 1 laddning ;)
Svavel är väl gratis eller så får man väl betalt för att ta hand om det. All olja som pumpas upp idag innehåller ju svavel som man tar bort innan den säljs som bränsle så det är ju bara en biprodukt som produceras i enorma mängder.

Byta batteri behöver ju inte vara dyrt eller ta någon tid om.man bara designar fordonet för det redan från början.

Behöver ju inte vara krångligare än att vränga på nya däck efter 6000 mil
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]