Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Borde vara bättre att försöka ansluta batteriet till bilen i stället, eller byte ut det i bilen mot ett större.
alt hitta en stolpe/uttag och ladda batteriet på "normalt" sätt.
ett problem som kan komma är att bilen känner av att batteriet laddas och slutar ladda det själv.finns det ingen möjlighet för dig att ladda batteriet/ köra nog länge/långt för att ladda det, så skulle jag nog anluta det till ngn kabel som har ström när bilen är avstängt, och låta batterierna få jämnvikt, dvs fritidsbatteriet kommer att "ladda" bilen tills det är lika mkt ström i båda.
men hur du än gör så kommer du att behöva ladda ngt batteri.
av oldtimersmc
Asså inte ett löst batteri i skuffen det fattar ju vem som helst att man inte kan ha.
Vad fan händer om du krockar slår runt med bilen. jösses...
Användarvisningsbild
av SvenB
agh39 skrev:
Det jag är mest orolig för att ladda ett batteri som är under drift av bilen, dvs inte urkopplat.
Om jag lossar kabelskor till startbatteriet, kan det då bli en massa saker som ställer till problem för mig då bilens dator är urkopplad, radion kanske inte fungerar utan kod som ska slås in osv.?
Nej du ska inte koppla bort batteriet. Du har ju en Ctekladdare. Läs bruksanvisningen till den så ser du hur du skall ansluta den. Du har en bil med elektronisk batteriövervakning, så du skall du inte ansluta minus till batteriet utan till chassie. Men som sagt, läs bruksanvisningen så behöver du inte vara orolig. Och glöm bort det där med skuffen nu. Det fungerar inte, eller är åtminstone livsfarligt att köra omkring med.
av agh39
Haha, trodde nån att jag skulle ladda underfärd, jisses..:)

Tack, jag är väl förtrogen med hur Cteken fungerar samt hur jag kopplar in den normalt sett.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, du skall "kånka" batteriet fram och tillbaka. Då är det väl bättre att använda det som hjälpbatteri de gånger det behövs.
av oldtimersmc
SvenB skrev:Okej, du skall "kånka" batteriet fram och tillbaka. Då är det väl bättre att använda det som hjälpbatteri de gånger det behövs.
Alla dagar i veckan! Och med startkablar som leverantör. Vad skall Ohm säga ??:-/

Sven Jag avser naturligtvis din sista mening
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av falcon
Hej
Bytte batteri i dag mot ett 90AH agm batteri, dock så är det ca 2cm för högt (190mm)i framkant för att locket ska passa.
har för mig att det ska finnas ett lock som är högre?? någon som vet om mitt minne spökar...
av oldtimersmc
Med Autoplugins dosa så kan du programera så att kupefläkten inte drar igång= sparar mycket ström eller så ställer du in den så att den bara går ett visst antal minuter.
Användarvisningsbild
av bem
oldtimersmc skrev:Asså inte ett löst batteri i skuffen det fattar ju vem som helst att man inte kan ha.
Lite off topic men ändå:
Då skulle du sett i sommras när jag hade 4 st 80 Ah blybatterier i bilen ut till flygfältet. Två på golvet vid passagerarplatsen och de andra två bakom förar- och pasagerarstolen på golvet. Tänkte allt på olycksrisken och körde sakta (80 knyck på 90 väg) bara för den skull. Men hu om nåt skulle hänt och 4 st 20 kg bly batterier tumlat runt där i kupén. Näväl nu till våren skall vi försöka få ut 230 volt till flygfältet alternativt får den bli en "generator" som går på bensin och genererar 230 volt till laddaren. Blybatterierna används till detta - se nedan, dvs ladda LiPo batterierna (30 volt, 5000 mAh) till planet som drivs av elmotor (drar ca 77 amp dvs ca 2300 watt effekt på fullgas, obegränsad vertikalprestanda rakt upp om man vill), vikt på planet inkl LiPo batteri i planet är 4.6 kg.
/Bo

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
oldtimersmc skrev:Asså inte ett löst batteri i skuffen det fattar ju vem som helst att man inte kan ha.
avd. jag har aldrig ngt öht i bagaget. Ej heller i kupen eller handsfacket :mrgreen:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]