Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
Maximuspro skrev:
llesrof skrev:
Maximuspro skrev:Ni som inte känner trygga vid er körning med gen5, byt bil eller acceptera skillnaden, eller?
Att byta bil är ju inte riktigt lika enkelt eller billigt som att byta strumpor.
Ja vet detta men det hjälper ju inte och gräva mer i detta, ibland måste man acceptera fakta, skulle oxå bytt till gen4 om volvo ville bygga om min bil. Det finns ju typ två monstertrådar om detta en där problem tas upp och denna som var en positiv tråd om haldex5 men är nu också problemtråd.
Hjelper ikke å grave? Hvis alle som ikke er helt fornøyd klager , så vil det kanskje påvirke volvo til å forbedre dette! Kanskje med ny software, ny kjappere pumpe eller et eller annet. Står du med lua i handa og sier ja og ha så skjer det ihvertfall ikke no. Det er vel stadig flere som gjør sine erfaringer med dette og desto flere som sier ifra til volvo desto bedre er det. Er du fornøyd , så er det flott. Ikke noe galt i det!
av mattish
Passat har inte gen5 ännu. Det är när golfen börjar byggas på den nya plattformen som gen5 ska sättas i produktion.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
mattish skrev:Passat har inte gen5 ännu. Det är när golfen börjar byggas på den nya plattformen som gen5 ska sättas i produktion.
Ok, den nye golfen er i salg, betyr det at den har gen 5? passat, har ikke den nettopp kommet som ny modell?
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Ps. Prova inte awd, då kommer du inte vilja gå tillbaka till enhjulsslirandet.
Det är faktiskt två hjul som driver på en fram- eller bakhjulsdriven. Att sen ett kan slira utan att det andra gör det beror bara på att det hjul som slirar kommit över det moment som kan överföras. Det andra driver med samma moment som det slirande hjulet. Det andra hjulet slutar inte driva bara för att det ena slirar.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:
MartinS skrev:Ps. Prova inte awd, då kommer du inte vilja gå tillbaka till enhjulsslirandet.
Det är faktiskt två hjul som driver på en fram- eller bakhjulsdriven. Att sen ett kan slira utan att det andra gör det beror bara på att det hjul som slirar kommit över det moment som kan överföras. Det andra driver med samma moment som det slirande hjulet. Det andra hjulet slutar inte driva bara för att det ena slirar.
Det är mycket möjligt, men i praktiken står min S40 och spinner med ena hjulet i en hal backe och jag kommer ingenstans. För mig blir det då ett "enhjulsspinnande".

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Maximuspro skrev: Det finns ju typ två monstertrådar om detta en där problem tas upp ...
Anledningen till att det är monstertrådar är väl i grunden att Haldex/Volvo valt att inte gå ut med någon information överhuvudtaget, man har stoppat huvudet i sanden och hoppats att alla Volvoförare är fullständiga miffon som inte skulle märka att man sparat in ordentligt och försämrat prestandan. Några flashiga broschyrer och reklamfilmer skulle fixa detta.

Jag tycker det är att underskatta sina kunder fullständigt.

Hade man istället sagt att från och med MY13 använder man en ny mer "kostnadseffektiv" generation som har lite lägre prestanda men i gengäld gör att volvo inte har behövt prishöja sina AWD modeller så hade nog tråden dött ut snabbt.
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:Det är mycket möjligt, men i praktiken står min S40 och spinner med ena hjulet i en hal backe och jag kommer ingenstans. För mig blir det då ett "enhjulsspinnande".
/Martin
Så ser det förstås ut. Men beroende på lösning kan du få den effekten på en fyrhjulsdriven bil också. Den är dock fortfarande fyrhjulsdriven, även om den bara slirar med ett av sina fyra hjul.
av mattish
matsuken skrev:+1 på den.

Varför skrivs inget om detta bedrägeri i pressen?
Det är nämnt i pressen, men eftersom få är så petiga med detta så anses det inte vara något stort problem..
Kan själv säga att jag inte märkte några som helst tvivelaktigheter när jag körde om i snömodd/sträng med gen.5. Klippstabilt gick det.
Däremot så märks det att det sprätter loss lite på framhjulen innan den skickar bak kraften, men det har farsan hanterat i ett inlägg några rader upp..
Exquattro skrev:Det jag varit mest fundersam över är just AWD-systemet eftersom jag varit så extremt nöjd med Torsen i sitt senaste utförande. Till viss del fick jag rätt och till viss del inte. Jag förstår dock dem som kommer från tvåhjulsdrivna bilar som blir så imponerade även av detta system nu när Kung Bore har vaknat. Om jag börjar med det negativa så är det just igångsättandet. I halka spinner ju drivhjulen lätt loss om man drar på lite. Den knuff som kommer sen när bakhjulen vaknar till liv är på gränsen till pinsam, speciellt t.ex i ett gathörn om man får bråttom ut eller i branta uppförsbackar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev: Det är nämnt i pressen, men eftersom få är så petiga med detta så anses det inte vara något stort problem..
Om man känner på det sättet så har ju all utveckling med elpumpar, elektronik, tryckaccumulatorer, supersnabba ventiler, reponstider på millisekunder och instant tracktion osv bara varit en helt onödig och inget som Normalsvensson upskattat då.

Då är vi ju tillbaka till 1988 då Sigvard "Sigge" Johansson uppfann/patenterade Ur-haldexen som redan då kunde överföra kraft till bakhjulen efter bara 1/7 dels vridning av hjulet.

Ibland känns ju faktiskt 1/7-dels hjulvarv bra mycket snabbare än vad Gen 5 klarar av.

T.o,m bonden jag köper foder av undrade om jag köpt en "sån däringa drive-Volvo som bara är en fusk XC med FWD" när jag kom med min spillans nya XC70 och slirade i gruset med framhjulen när jag skulle vända på hans gårdsplan mtt i sommaren.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 20
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]