Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mstrandbo
Fikk brev fra Bilia idag om tilbakekalling pga. periodisk feil med spylefunksjonen av frontruten. Så da får vi se om jeg kan få tid i påsken til å fikse det.

edit: Jeg har dog ikke merket noe problemer - men så har jeg heller ikke brukt spylefunksjonen noe særlig. Kanskje to-tre ganger :P
Användarvisningsbild
av Avuriel
Fick reda på igår av Volvo att det finns återkallelse för ett par bilar ''bland dom första'' att takkonsolen måste bytas på grund av att den tydligen kan ge en falsk signal om att ''SRS Airbag'' fordrar service. Men det är tydligen något i denna konsol som ger falsk alarm där då...
Användarvisningsbild
av ornet
Ja, min skall in för byte av konsolen.
Fick spolaren fixad vid servicen för några veckor sedan + mjukvarauppdatering
Användarvisningsbild
av Mawa71
Min ska in för takkonsolen och spolarfunktionen nästa vecka. Jag har inte märkt av något av problemen som återkallelsen gäller. Tydligen finns det fler återkallningsjobb de tänker fixa samtidigt men vad de är vet jag inte.

Problemen med den sneda/lutande förarstolen kvarstår. Nu har sitsen bytts utan resultat. Två gånger har man också försökt justera om skenorna som stolen löper i. Nu för handlaren en TIE-diskussion (?) med Volvo om vidare åtgärder.
av kilono
Kräv ny bil! ÅF har två försök på sig att åtgärda fel, därefter har man rätt att häva köpet om felet är väsentligt för Dig. Du får "betala" för den nytta Du haft men har också rätt till ränteersättning. Jag har klistrat in MRF:s rekommendationer nedan, vill Du läsa mer besök deras hemsida. Jag drabbades av detta vid köp av min förförra C30, fel på klimatanläggningen, kylan gick i några minuter sen la den av. Efter tre verkstadsbesök tröttnade jag och krävde ny bil. ÅF försökte förhandla, lovade att felet skulle avhjälpas o.s.v. men jag var benhård och krävde en ny bil vilket jag fick med avräkning enl. nedan. Kom ihåg att göra reklamationen skriftllgt!

26. Avdrag för nytta vid hävning
Fråga: Jag har köpt en ny bil med 2 års nybilsgaranti som efter 20 månader började gå dåligt. Då säljföretaget trots flera försök inte lyckats avhjälpa felet är vi överens om att häva köpet. Har säljföretaget rätt att göra avdrag för de 2000 mil jag kört?

Svar: Du har rätt till ränta på köpeskillingen (Riksbankens referensränta + 2 %) och säljföretaget har rätt att göra ett avdrag som motsvarar den nytta du haft av bilen. Hur detta avdrag ska beräknas framgår inte av konsumentköplagen. MRF (och M) rekommenderar att nyttan i normalfall beräknas enligt följande formel: 0,5% av köpeskillingen per månad och 0,5% per körda 100 mil. Enligt MRFs och Konsumentverkets leveransbestämmelser ska kunden vid hävning få minst så mycket pengar att han kan köpa en felfri bil av samma modell och utförande och med samma körsträcka som den han lämnar tillbaka.
av SnartXC90ægare
Well, fick min V40 CC Raw copper tidigare i veckan. Märkte vid första turen att adaptiva cruisekontrollen inte fungerade. Nu har den stått på verkstaden efter det för felsökning med fronten demonterad :(

Fel: När man åker på motorvägen så uppfattar bilen det som att den har en bil framför, saktar in för att sedan bromsa med blinkande rött från varningskonsollen vid framrutan.

Är säkert något enkelt fel eftersom bilen är helt ny, verkar bara vara svårt att hitta vilket...

Jag som hade tänkt lägga upp bilder på mina fina vinterhjul istället för att gnälla.
av Raymond
Finns en sk. journal på ditt problem, så den er vel snart god som ny, fast bättre!
av SnartXC90ægare
Ordnat. Glad igen. Hann inte fråga vad det var för fel. :D
av Nibbe
Suck!

Nu har jag märkt att det läcker in vatten när jag tvättar bilen i högtryckstvätten.
Det läcker alltså in vid bakluckans högre övre del (om man står bakom bilen och öppnar luckan).
Det är inte många droppar som tar sig hela vågen, men man undrar ju hur mycket det har runnit in på andra ställen innan det kryper fram bakom plasten....

Har även märkt att det skallrar i höger framdörr när jag spelar lmusik, tror jag läste om det i ViBilägare när dom testade bilen för några månader sedan.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Vi är en hel del som upplevt skallrande paneler på framdörrarna, framförallt jag som har premium ljudet med REJÄLT tryck. Märktes direkt. Det fixade dom på ett nafs. Har dock hittills inte hört om någon annan som fått läckage, men det borde dom kunna fixa ganska lätt tycker man...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]