Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Ogya skrev:
StringerBell skrev:
philipsguy skrev: Jag är lite nyfiken på den nya lådan, jag märker inte knappt alls av lockupen tidigare lådor sänkte väl lockupen varvtalet med 200 varv eller så. Kanske sker växling och lockup samtidigt eller?
På traditionella lådor märkte jag aldrig någon skillnad på växel och lock-up. Lock-up'växeln var alltid låst.

Detta är en "traditionell" automatväxellåda, dvs ingen dubbelkopplingslåda. Lockup:en kan inte alltid vara låst, då skulle du inte kunna stå stilla på Drive.
Med "lock-up-växeln syftade jag på de växlar som har lock-up. Vad som är en traditionell låda kan man diskutera men nyare lådor heter ju alltid något med -tronic, och har en mera oförutsägbar karaktär.
Användarvisningsbild
av Momentum
Ogya skrev:
Utökad möjlighet för lock-up (LU) innebär att dieslarna kan köras mer ekonomiskt på lägre varvtal där man tidigare slirat med öppen LU vilket kostat bränsle. Momentomvandlaren har en tredje funktion (utöver startelement och momentförstärkare), nämligen att dämpa olikformighet, vilken är större hos dieslarna (tror jag). Jag vet i alla fall att just "brum" hindrat tidig LU tidigare. Genom att förbättra torsionsdämparen, som ju fungerar som ett substitut för momentomvandlaren vid LU, så kan man ha LU vid lägre varvtal då tendensen för brum är som störst.
Kan bekräfta att att automatlådan (MY11 D5 AWD) uppför sig helt annorlunda, växlar upp tidigt, växlar inte ner så fort man tittar på gaspedalen, ligger kvar på växlarna så pass att man får lite "brum" ibland då det går tungt
Stor skillnad mot tidigare, passar bra ihop med D5:an nu, även plus för Sportläget
av Mr T
Momentum skrev: Kan bekräfta att att automatlådan (MY11 D5 AWD) uppför sig helt annorlunda, växlar upp tidigt, växlar inte ner så fort man tittar på gaspedalen, ligger kvar på växlarna så pass att man får lite "brum" ibland då det går tungt
Stor skillnad mot tidigare, passar bra ihop med D5:an nu, även plus för Sportläget
Så beter sig även automaten på D3 MY11 - riktigt trevlig! Jätteskillnad mot S80N 2,4d -07 som jag hade innan.

Oftast känns det som att lockupen går in samtidigt som bilen växlar.

//Mr T
av Ogya
StringerBell skrev:
Med "lock-up-växeln syftade jag på de växlar som har lock-up. Vad som är en traditionell låda kan man diskutera men nyare lådor heter ju alltid något med -tronic, och har en mera oförutsägbar karaktär.
Jag skrev traditionell automatlåda. Ett tveksamt ordval, då det för många säkert innebär växellådor som inte är elektroniskt styrda. Så jag ändrar mig till "konventionell". Dvs har planetväxlar och momentomvandlare. Du har en poäng i att elektroniskt styrda växellådor (du kallar dem "-tronic") kan fås till att uppträda lite hur som helst, allt efter kalibratörens huvud. Elektroniken möjliggör samtidigt förfining och ger utökade funktionaliteter men kräver förstås att man optimerar dem om man vill utnyttja potentialen.

Samtidigt ska man inte hänga upp sig vid produktnamn. En växellåda kan vara av modernt snitt utan att heta något med "-tronic". Namnen ska vara smarta och ha slagkraft. Ta namnet "Powershift" som exempel. Volvo har valt att marknadsföra namnet för dess dubbelkopplingslådor. Men alla Volvos automatväxellådor är "automatic powershift transmissions" i den mening att de inte har momentavbrott (O Nm) under växling. Så många av Volvos konkurrenter skakade säkert på huvudet åt Volvo för att man använder order Powershift och inte något med DCT (dual clutch transmission). Men eftersom Volvos kunder inte känner till detta så funkar det i marknadsföringen. Eftersom nästintill ingen förstår innebörden av ordet så har man ändå lyckats få in orden "power" (positivt ord!) och "shift" (som säger att det har med växling att göra).
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mr T skrev:
Momentum skrev: Kan bekräfta att att automatlådan (MY11 D5 AWD) uppför sig helt annorlunda, växlar upp tidigt, växlar inte ner så fort man tittar på gaspedalen, ligger kvar på växlarna så pass att man får lite "brum" ibland då det går tungt
Så beter sig även automaten på D3 MY11 - riktigt trevlig! Jätteskillnad mot S80N 2,4d -07 som jag hade innan.

//Mr T
Vilka växlar - av din erfarenhet - låser den på? Min 5 växlade G-tronic till V50 låser alltid högsta växeln direkt - vad jag vet. 4:an låser efter någon sekund av jämn gas: i motlut ligger den kvar och utnyttjar vridet - givet att man kan hålla 40-50km/h. 3:an låser aldrig någonsin, tyvärr. När jag körde släp härom veckan och acc'ade på påfarten till motorvägen var det just 3.an som drog upp bilen från 40-80, och när man tänker på att den inte var låst funderar man på vilka förluster det blir i ett sådant läge. Kör man släp ofta lär det behövas byta olja ofta.
av Hanymo
Hej, Jag provkörd en Ople Insigina 160hk, automat. Ople kändes mycket piggare, gladare, fastare jämf med min Volvo xc 70, D5-09, automat, optimerat till HELA 205 hk, 450nm..!som kändes som en mycket gammal, men mycket bekväm " traktor".
Undrar vad är det för fel på min slö bil..är det lådan eller chassi..??
Användarvisningsbild
av Momentum
StringerBell skrev:
Mr T skrev:

//Mr T
Vilka växlar - av din erfarenhet - låser den på? Min 5 växlade G-tronic till V50 låser alltid högsta växeln direkt - vad jag vet. 4:an låser efter någon sekund av jämn gas: i motlut ligger den kvar och utnyttjar vridet - givet att man kan hålla 40-50km/h. 3:an låser aldrig någonsin, tyvärr. När jag körde släp härom veckan och acc'ade på påfarten till motorvägen var det just 3.an som drog upp bilen från 40-80, och när man tänker på att den inte var låst funderar man på vilka förluster det blir i ett sådant läge. Kör man släp ofta lär det behövas byta olja ofta.

LU och slirande LU finns på växlarna 2,3,4,5,6 på TF80SC

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sc#p136752
Användarvisningsbild
av StringerBell
Momentum skrev:

Aha, äntligen får man bekräftat att det finns ett slags mellanting mellan lock-up och slir. Jag fattar inte varför den finns överhuvudtaget. Lådan borde applicera riktig lock-up istället.

Sedan fanns det en anledning till att jag skrev "av din erfarenhet"; jag är tveksam till att riktig lock-up alls används på lägre växlar ens på de 6vxl geartronic på större modeller.
av Primus
Hanymo skrev:Hej, Jag provkörd en Ople Insigina 160hk, automat. Ople kändes mycket piggare, gladare, fastare jämf med min Volvo xc 70, D5-09, automat, optimerat till HELA 205 hk, 450nm..!som kändes som en mycket gammal, men mycket bekväm " traktor".
Undrar vad är det för fel på min slö bil..är det lådan eller chassi..??
Kunde varit jag som skrivit detta. Har provkört Passat med gasdrifft och DSG. Bilen har 150 hk men känns riktigt, riktigt pigg. Lådan är en del av förklaringen.

Men nu åter till lådorna på Volvo. Kul att någon kunde ge oss lite hårdvara i form av fakta. Men är det någon som vet hur det är med nedväxlingarna. Jag tycker de tar en evighet. Har det förbättrats? Jag tyckte iofs att lådan i den 2,5FT jag provkörde var något snabbare än den i min bil. Eller så var det motorn som reagerade snabbare?
Användarvisningsbild
av Momentum
StringerBell skrev:
Momentum skrev:

Aha, äntligen får man bekräftat att det finns ett slags mellanting mellan lock-up och slir. Jag fattar inte varför den finns överhuvudtaget. Lådan borde applicera riktig lock-up istället.
"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear"

Alltså för att slippa "brum" och vibrationer, som någon annan skrev så har man nu förbättrat torsionsdämparen som då gör att man kan slänga på full LU mycket oftare/tidigare
StringerBell skrev: Sedan fanns det en anledning till att jag skrev "av din erfarenhet"; jag är tveksam till att riktig lock-up alls används på lägre växlar ens på de 6vxl geartronic på större modeller.
Ska försöka notera hur den uppför sig på de lägre växlarna
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]

Japp, prick på. Röd, R-design, svart gr[…]