Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När de styrande säger: "Efter detta datum detta året är det förbjudet att sälja bensin och diesel i Sverige" tror jag att saker kommer börja förändras i en snabbare takt.
Vem vill ha en bil med bensin/diesel när de inte längre går att tanka?
Sen ska man inte tro att elpriset kommer ligga på dagens nivå när varannan bil är 100% eldriven, de styrande kommer inte kunna se den skatteintäkten som kommer via bensin och diesel bara försvinna.
Volvo tror deras försäljning är 50% elbilar 2025... lite oklart vad dom egentligen menar med elbilar.
Norge 100% 2025.
Bilsweden säger 25% (laddbara bilar) 2021.

Rätt många år nu har ökningen varit rätt konstant kring 50-60% ökning per år. Nu är vi uppe på ca 7% laddbara bilar. Innan året är slut troligen en bit över 10%.
Ett år senare 15-16% om vi fortsätter i samma takt. (kan ev. accelereras lite av att det dels kommer ut mer och mer laddbara bilar på marknaden samt att bonus-malus införts.)
Vid början av 2021 är vi då uppe i 22-25% som Bilsweden tror.

Alltså procent av nybilsförsäljningen, inte av vagnparken.

Det jag tycker ska bli intressant att se är hur snart och hur snabbt viktfördelningen mellan plug in hybrider och riktiga elbilar skiftar. Det bör ske en viss förändring i och med att fler av de helelektriska modellerna släpps och att bonus-malus införs.
Just nu står hybrider för runt 70% av alla laddbara.
fjohan82 skrev:När de styrande säger: "Efter detta datum detta året är det förbjudet att sälja bensin och diesel i Sverige" tror jag att saker kommer börja förändras i en snabbare takt.
Vem vill ha en bil med bensin/diesel när de inte längre går att tanka?
Sen ska man inte tro att elpriset kommer ligga på dagens nivå när varannan bil är 100% eldriven, de styrande kommer inte kunna se den skatteintäkten som kommer via bensin och diesel bara försvinna.
Själklart kommer du att kunna tanka din scooter. Moped. Motorcykel. , fyrhjuling, jänkare. , båt, bil. Gräsklippare osv osv i 100år framöver med bensin el diesel.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Man kommer kunna tanka med HVO och syntetiskt diesel.
Elpriset blir inte dyrare p.g.a elbilar. Det skulle påverka andra sektorer för mycket.. Plus att det då blir extremt lönsamt för alla att göra sin egen el större delen av året. Höjs elpriset får man igen installationskostnaden ännu snabbare än nu, och kommer även kunna få bra ekonomi i egen batterilagring för att jämna ut dygnets förbrukning.

Kilometerskatt baserat på var i svergie du kör är isåfall mer troligt.
Provkörde XC90 ganska grundligt med D5 och T6. Inget snack för mig, det blev en T6. Tystare och mindre knatter särskilt i lägre hastigheter. Betydligt mjukare i gången. Bättre prestanda i både låg och hög fart. Roligare karaktär. Och jag slipper den där diesellukten som lätt sätter sig. Enda nackdelen är förbrukningen men där hamnar man flera deciliter över formella siffror oavsett bränsletyp om man nyttjar motorns resurser då och då. Men jag kör inte så mycket så det spelar inte så stor roll jämfört med en diesel. Om man väljer en bil med nypris på 800k+ så är det värt extrapengen i körglädje tycker jag. Jag kan förstå att många oroar sig för andrahandsvärdet men det är inte mitt problem. Leasingbil som byts in efter tolv månader. Så jag har maximalt ett års reaktionstid mot eventuella tokigheter som politikerna hittar på.

TS, där har du mitt resonemang.
Vad händer med malus-skatten den 1:a september när man räknar upp NDEC-siffrorna med 10-20% Det blir lite ytterligare dyrare för bensin/dieselslukande bilar då va?

"Vill du köpa en bil som ligger under bonusgränsen på 60 gram koldioxid per kilometer kan det vara värt att köpa den efter 1 juli 2018 – för att få den högre bonusen – och före 1 september 2018 för att få det lägre CO2-värdet. När WLTP införs av EU den 1 september 2018 – för alla nya bilar – kommer varje bil att få ett beräknat värde enligt den gamla NEDC-körcykeln och det värdet kan vara högre än det uppmätta värdet enligt samma körcykel. 55 gram den 31 augusti kan för samma bil bli 61 gram en dag senare, vilket påverkar bonusen."
http://24kalmar.se/2018/01/06/nya-fordo ... tesmallen/

Det borde väl även gälla de som får förhöjd skatt? Eller? Alltså att en som har 120g i augusti kan få 130g i september? Eller?
Jag hade tidigare förstått det som att WLTP-siffrorna och höjda siffror från NDEC skulle införas först 2020. Men enligt sidan ovan blir det vissa ändringar i September också.. nån som vet mer om det?
joel80 skrev: lör 12 maj 2018, 15:42 Volvo tror deras försäljning är 50% elbilar 2025... lite oklart vad dom egentligen menar med elbilar.
Norge 100% 2025.
Som jag skrivit i en annan tråd, hade jag fler diskussioner över en öl med en norrman som kör Tesla i långhelgen. Det enda som sagts om de förmånliga villkoren för el-bilar i Norge, är att de skall kvarstå mandatperioden ut. Vad som gäller 2025, vet inte ens norrmännen alltså. ;-)
Inget verkar helt beslutat med det verkar ju som ett gäng länder bestämt sig åt vilken väg det ska gå, både Norge och Nederländerna är ju inne på samma sak, och flera andra länder (Frankrike, Storbritannien, Tyskland ser förbud och stopp i städer som rätt nära framtid:
http://teknikensvarld.se/stopp-for-bens ... 25-306526/

Kina, som är världens största enskilda bilmarknad, och alltså har enorm inverkan, gick ut under bilveckan i Frankfurt och signalerade ett kommande förbud för bensin- och dieselbilar.

Elbilsmarknaden kommer inte behöva massa förmånliga villkor om några år. Redan idag är de flesta elbilar billigare per mil att köpa och äga redan på en treårsperiod. Begagnade elbilar räknar man hem ännu snabbare. När det nu kommer fler och vettigare modeller för många och tillgången kan mötas snabbare än idag kanske det inte ens kommer behövas förbud. Ingen kommer vilja köpa en dyr fossilbil.

T.o.m Lasse Swärd verkar börja fatta! :P
elbil låga kostnader.png
elbil låga kostnader.png (116.13 KiB) Visad 648 gånger
Jag tror det kan finnas en osäkerhetsfaktor avseende just restvärdet. Utvecklingen tenderar att gå hyfsat snabbt framåt vilket innebär en risk för att dagens batteriteknik är borta om fem år, och vill man då köpa en begagnad bil med den batteritekniken som inte ens är gällande?
Sedan är frågan hur det ser ut för den som kör lite mer som medelsvensson, typ 1.500 mil per år. Orkar någon räkna på det?

Elbilar har en låg bränslekostnad, om man kan ladda hemma. Helt klart. Men kvarstår det faktum att de än så länge faktiskt är dyrare än motsvarande bensin eller diesel. Det är en svår kalkyl men självfallet kommer saker att ändras inom de kommande åren. Skulle vi inte haft vara tvugna att skaffa ny bil nu (i höstas) utan kunnat vänta ett par år hade vi antagligen tänkt annorlunda. Om vi haft möjlighet till laddning hemma, vilket särkert också löses lättare inom några år.
joel80 skrev: lör 12 maj 2018, 17:05 Elpriset blir inte dyrare p.g.a elbilar. Det skulle påverka andra sektorer för mycket.. Plus att det då blir extremt lönsamt för alla att göra sin egen el större delen av året. Höjs elpriset får man igen installationskostnaden ännu snabbare än nu, och kommer även kunna få bra ekonomi i egen batterilagring för att jämna ut dygnets förbrukning.
Hur kan du vara bombsäker på det ??????

1. Vi får en kraftigt ökad elkonsumtion pga elektrifiering av allt från bilar till cyklar, mopeder, motorcyklar, bussar, lastbilar. Nothvolt går igång med sin fabrik som slukar ström. SSAB skippar kol och går över till el som drar 12 Twh/år osv. Elförbrukningen kommer skjuta i höjden som aldrig förr.

2. Samtidigt stänger vi av kärnkraften så nästa hälften av både årsproduktion och installerad effekt kalla dagar försvinner så vi tvingas köpa svindyr smutsig el från utlandet.

3. Bortårt 100 miljarder direkta och indirekta i skatter på fossila bränslen, fordon och kärnkraft försvinner. Staten klarar sig inte utan dessa utan behöver får in pengar på andra saker istället.

4. Jag ser inte att utbyggnaden av förnyelsebar elproduktion eller lagring av energin till vintern är i närheten av vad som behövs för att möta omställningen som sker hos förbrukarna.

Att tro att elpriset inte drar iväg känns väldigt fel.

PS. Om man bor i 2:a i Vasastan är det inte så enkelt att börja tillverka egen ström DS
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.