Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeman
joel80 skrev:
Xanthopteryx skrev:Sök på de olika bolagen kombinerat med HVO100 så får man på flera av de upp kartor eller liknande för platser.

Någon som vet hur priset står sig mot diesel i dag (på macken, inte riktpriser)?
17,11kr/litern på OKQ8
https://www.okq8.se/foretag/priser/#/
Kikade på circle K idag. Diesel 16,04, HVO100 17,11
Användarvisningsbild
av joel80
HVO ger ju ännu mindre till staten än el.. Här behövs väl kilometerskatten ännu mer så småningom...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Kilometerskatt är ett trubbigt verktyg då det inte alls tar hänsån till effektivitet. Passar bäst för bilar där bränslet är svårt att beskatta. Drivmedel är både enkelt och billigt att beskatta i existerande system helt utan tillkommande byråkrati och övervakning.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Med andra ord kommer skatten justeras upp på hvo100. Men det är ju inte för att det är billigt vi ska använda det utan för att slippa köra elbil.
av Xanthopteryx
mikeman skrev:
joel80 skrev:
Xanthopteryx skrev:Sök på de olika bolagen kombinerat med HVO100 så får man på flera av de upp kartor eller liknande för platser.

Någon som vet hur priset står sig mot diesel i dag (på macken, inte riktpriser)?
17,11kr/litern på OKQ8
https://www.okq8.se/foretag/priser/#/
Kikade på circle K idag. Diesel 16,04, HVO100 17,11
Stort tack!
Användarvisningsbild
av Derank
Fjonsson skrev:Med andra ord kommer skatten justeras upp på hvo100. Men det är ju inte för att det är billigt vi ska använda det utan för att slippa köra elbil.
Varför inte bara fortsätta att tänka vanligt diesel som du gör idag?

Ingen kommer ju att tvinga dig att åka på ett specifikt drivmedel el elbil.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:
Fjonsson skrev:Med andra ord kommer skatten justeras upp på hvo100. Men det är ju inte för att det är billigt vi ska använda det utan för att slippa köra elbil.

För de som kan tänka sig att betala en massa extra för att köra en ICE-bil blir det väl bra. Har man sånt motstånd mot ny teknik är ert bra att det finns alternativ, även om det kanske blir 10kr dyrare per mil.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Motståndet ligger i att kompromissa egenskaper för att åka elbil. Det finns helt enkelt ingen elbil som kan matcha mina nuvarande bilar. Kan jag tanka fossilfritt och dämpa klimatångesten hos mina medmänniskor så är jag beredd att ställa upp på det även om det kostar någon krona per liter. Man får hjälpa till så gott man kan.
av Lövet
1kr/lit x 2000 mil = 167kr/mån. I sammanhanget väldigt lite men det känns trist att det ska kosta mer att tanka ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:
Derank skrev:

För de som kan tänka sig att betala en massa extra för att köra en ICE-bil blir det väl bra. Har man sånt motstånd mot ny teknik är ert bra att det finns alternativ, även om det kanske blir 10kr dyrare per mil.
Det var väl väldigt onödigt? Motstånd mot ny teknik? Vad grundar du det på? Bara för man inte anser att batteribilar är det bästa??
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
Motorhuv öppen?

Har samma i min app sen igår. 2025 XC60

@theodorkalin , kan du dela länken till var[…]

Hade loss knappen och mätte på den o[…]

Problem med trafikinformation RTTI