Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Någon som har koll på om det är lagligt att använda sin dashcam i alla europeiska länder?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu planerar en tripp genom några länder. Kollade lite snabbt på andra forum om lagligheten och där dök t.ex. Österrike upp som att det skulle vara olagligt där vilket inte stämde när jag undersökte saken närmare, dels med turistinformationen, dels med ÖAMTC. Har mailat övriga länders turistinformationer med mera men de har inte svarat och det var ett tag sedan jag hörde av mig till dem nu.
Användarvisningsbild
av joel80
Verkar som att det inte är lagligt i Belgien.. Jag fick några kommentarer då jag la upp videos från Belgien efter Europatrippen från England där någon Dashcammer från just Belgien kommenterade och frågade om jag visste att det var olagligt.. men jag tror det fortfarande inte är helt klart med tolkningen där av vad jag kan googla mig till.

I Tyskland pågår det också debatt...

I Luxemburg är det tydligen färdigt och VÄLDIGT olagligt enligt det här:
http://www.wort.lu/en/luxembourg/dashca ... 870806aa1d
€10k böter tydligen!

I Österrike är det också olagligt.. av vad jag förstår. Eller är det nått nytt? Google-översättningen till Svenska eller Engelska kan ställa till det.. vad är det det sista stycket säger egentligen? Jag kan inte Tyska...
https://www.dsb.gv.at/site/8105/default.aspx
Neu: Das Bundesverwaltungsgericht hat mit Erkenntnis vom 30. Jänner 2015, Zahl W214 2011104-1/9E, eine Beschwerde gegen einen sehr ähnlichen Bescheid (Zahl D610.000/0002-DSB/2014 vom 23. Juni 2014) als unbegründet abgewiesen und die Rechtansicht der Datenschutzbehörde bestätigt. Die ordentliche Revision wurde für zulässig erklärt.

I Frankrike är själva filmandet inte olagligt men har man kameran så det "stör" sikten, hur nu det tolkas, så kan man få böter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ahh synd angående Luxemburg då det är ett land som skall besökas. Men men man får vackert ta seden dit man kommer. :wink:

Angående Belgien så verkar det riktigt luddigt, den mest generösa information jag hittar är om att det faktiskt är tillåtet men att datan ska raderas en gång om dagen. Samtidigt stod det något om att samtliga som kommer med i filmen skall informeras och ge sitt godkännande, vilket verkar en aning väl mycket jobb för att ha den där. :)

Förövrigt så planerar jag att besöka Nederländerna och Belgien förutom Luxemburg då samt Tyskland och Danmark på genomresan dit.

Angående Österrike fick jag klartecken av turistinformationen samt öamtc att det var ok att använda den, hittade bara mailet från turistinformationen nu dock men vill minnas att öamtc skrev samma sak, nästan ordagrant.

"The use of a Dashcam (car camera), however, is only allowed if you use the material exclusively for private purpose and don’t publish the material (putting it on Youtube, Facebook or anywhere else on the internet)
In case you are filming only the landscape and not other cars on the road, it would also be ok to publish the material.

However, as soon as it is possible to read the number plates of other cars on the road or to identify people, you are actually breaking the law if you publish the material, as you are violating the right to privacy of the other people involved."

Får gräva vidare lite i Österrike då det besöks en del av mig. :)
Användarvisningsbild
av Sleeper
Hade en intressant upplevelse idag. En polisbil gled upp bredvid mig på en mindre 2-filig 50-väg. Jag höll 50 och tänkte inte så mycket på det till en början. Men... de fortsatte ligga intill mig lite längre än rimligt. Efter en stund tittade jag på dem och då fick jag en vink att jag skulle följa efter dem. När vi väl stannat på en tvärgata visade det sig att det var min dashcam som var skälet till att de stannade mig. De ställde frågor om vad jag hade i vindrutan och varför och vad jag använde den till. Min kamera lyser blått när den är på och de undrade om jag "kände mig som en polis". (???)

Hur som helst, jag förklarade som det var och att det blå ljuset går att inaktivera och att jag läst på så gott jag kunnat och kommit fram till att det inte är olagligt att ha kameran, att den inte är att betrakta som fast monterad osv. Nöjd att jag läst era inlägg i bland annat den här tråden. Till slut fick jag åka och fick medskickat att "fundera på det där".

Märkligt va!?
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha... Det var väldigt märkligt. Jag har pratat med ett par poliser om kameran jag också... Men då bara fått positiva reaktioner. Typ "hade alla en sån i rutan hade trafikolyckorna blivit väldigt mycket enklare att utreda."
Jag ska tejpa front-led'en. Vill gärna se att den är igång, och stänger man av det verkar båda slockna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kul upplevelde!

joel80: Menar du på front led:en 600:an som även jag har? Jag har iaf frontleden avstängd men de två bakre röd/orange och blå på. De två små ser jag inte såvida jag inte lutar mig framåt eller lite uppåt när det är mörkt för då ser jag en svar reflektion i framrutan
Användarvisningsbild
av joel80
AAAH!
Jag hade stängt av båda...

Det är bara security led som man ska stänga av om man inte vill att front-led'en ska lysa.
Skärmklipp 2015-03-13 23.17.50.png
Skärmklipp 2015-03-13 23.17.50.png (323.48 KiB) Visad 808 gånger
av fredrikwt
Läst igenom tråden och fattar halvvägs...
Om man vill ha nåt halvbra i kameraväg som är prisvärt - vad rekommenderas?
Vad bör man ha för minneskort i? Och hur mkt ryms på dessa? Jag tänker att den hela tiden spelar över det som är äldst, är man ute på bilsemester bör man väl då således ha med ett extra minneskort för att byta med om man snabbt vill spara någon händelse? (Annars spelas det snart över?)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Snabbt svar då jag ska iväg, denna? https://www.komplett.se/blackvue-dashbo ... 4FB69F5D76
Sen ja den spelar över det äldsta
av Uninium
Jag kör med mobius actioncam. Som på ordet hörs det att den inte var tänkt som dashcam. Men många började använda den till det säkerligen pga dess lilla storlek.

Jag har nu använt mig en sån under 1år,det enda som jag kan klaga på är att den saknar display och men sos knapp,dvs när det händer nått intressant så trycker man på en knapp för att låsa den händelsen så den inte spelas över.

Så har man tänkt att bli en dashcam kapten som Joel så kan det bli lite jobbigt med denna och att gå igenom alla händelser.

Men annars så kan man välja längd på klipp,hur kameran ska starta etc visar självklart datum och tid på klippen.

Jag har beställt en förlängningskabel till kameralinsen då jag ska göra en mer osynlig installation av min dashcam.

Over and out
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 66
LED - bländande halvljus

.. det återstår att se om nya regler[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)