Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Först ett problem. Imorse körde jag iväg en sträcka på ca 25 km. Bilden stod parkerad ca 1 timme. När jag skulle iväg fungerade inte hybridsystemet. Jag märkte det då dieseln gick igång direkt trots 10km kvar på batteriet. När jag tryckte in pureläget kom ett felmeddelande upp som sa att hybridsystemet för tillfället inte var tillgängligt. Efter ca 15 km parkerade jag ca en timme. När jag åkte iväg fungerade allt som vanligt. Till saken hör att jag igår tyckte att bubblorna i displayen inte dök upp några ggr vid motorbroms(släppte gasen). Men det kan ha berott på motorbromsen var för svag. Funderar på detta med att katalysatorn ska bränns ur ibland. Hur ofta gör den det?

Annars rullar det mesta på med bilen. Det är en fantastisk bil om än för dyr såklart. Men med laddade batterier tar man sig bra runt omkring i Stockholm. Och tack vare batterimotorn är den pigg och allert som bara den. Visst dyker det upp detaljer som jag tycker är lite sämre. Just nu tycker jag navigeringen känns lite föråldrad eller lite dåliga menyer/användargränssnitt. Dessutom finns en hel del adresser/POI inte. Men inget som överraskar mig jättemycket. Jag har heller inte fått FAV-knappen att fungera. Men inte lagt ned så mycket tid på det.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Primus skrev:Först ett problem. Imorse körde jag iväg en sträcka på ca 25 km. Bilden stod parkerad ca 1 timme. När jag skulle iväg fungerade inte hybridsystemet. Jag märkte det då dieseln gick igång direkt trots 10km kvar på batteriet. När jag tryckte in pureläget kom ett felmeddelande upp som sa att hybridsystemet för tillfället inte var tillgängligt. Efter ca 15 km parkerade jag ca en timme. När jag åkte iväg fungerade allt som vanligt. Till saken hör att jag igår tyckte att bubblorna i displayen inte dök upp några ggr vid motorbroms(släppte gasen). Men det kan ha berott på motorbromsen var för svag. Funderar på detta med att katalysatorn ska bränns ur ibland. Hur ofta gör den det?

Annars rullar det mesta på med bilen. Det är en fantastisk bil om än för dyr såklart. Men med laddade batterier tar man sig bra runt omkring i Stockholm. Och tack vare batterimotorn är den pigg och allert som bara den. Visst dyker det upp detaljer som jag tycker är lite sämre. Just nu tycker jag navigeringen känns lite föråldrad eller lite dåliga menyer/användargränssnitt. Dessutom finns en hel del adresser/POI inte. Men inget som överraskar mig jättemycket. Jag har heller inte fått FAV-knappen att fungera. Men inte lagt ned så mycket tid på det.
Hybridproblemet har hänt mig en fyra fem gånger och sista gången var det definitivt rengöring av partikelfilter, de andra gångerna hade jag inte tänkt på att det kunde vara anledningen. Jag tycker också att den gör det med kall motor, har för mig att den kräver vid temperatur annars?

Det står väl att det beror på körstil hur ofta du händer? Vi kör ju bara korta sträckor med många start/stop på motorn så gissar att den gör det ofta per liter diesel relativt andra modeller.
Användarvisningsbild
av Turritops
Har också råkat ut för det när det är kallt ute och jag inte kört värmaren men efter 10 minuters körning brukar den gå över på el. Vill det inte ge med sig kan man prova med att tanka fullt, det ska finns en funktion som ser till att dieseln i tanken inte blir för gammal...
av Primus
Vad innebär eco-klimat? Det slås på när man kör i pure-läget. Att det stänger av AC tror jag mig veta. Men har den någon annan funktion?

Annars rullar bilen på. Har nyss flyttat så att jag kan ladda hemma också, inte bara på jobbet. Hybridsystemet fungerar otroligt bra, räckvidden på el enligt förväntan, tar mig 40-50 km på full laddning. Jag tror jag som längst kommit 53 km. Just idag vägrade systemet dock att fungera en kort stund. Men efter att ha parkerat för att handla så var den som vanligt igen vid avfärd.

Upplever bilden dessutom som klart bättre balanserad och "fjädrad" än vanliga V60. Om jag skulle önska något är det:
- längre räckvidd på batteri, 75 km skulle betyda mycket och 100 kännas som en annan typ av bil.
- snabbare laddning
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Primus skrev:Vad innebär eco-klimat? Det slås på när man kör i pure-läget. Att det stänger av AC tror jag mig veta. Men har den någon annan funktion?

Annars rullar bilen på. Har nyss flyttat så att jag kan ladda hemma också, inte bara på jobbet. Hybridsystemet fungerar otroligt bra, räckvidden på el enligt förväntan, tar mig 40-50 km på full laddning. Jag tror jag som längst kommit 53 km. Just idag vägrade systemet dock att fungera en kort stund. Men efter att ha parkerat för att handla så var den som vanligt igen vid avfärd.

Upplever bilden dessutom som klart bättre balanserad och "fjädrad" än vanliga V60. Om jag skulle önska något är det:
- längre räckvidd på batteri, 75 km skulle betyda mycket och 100 kännas som en annan typ av bil.
- snabbare laddning
Eco- Klimat optimerar bilen för att dra mindre bränsle genom att stänga av AC samt väljer en högre växel är dom saker jag märkt iaf samt att den lägger ur växeln och rullar i vissa situationer dock lämpar sig inte i stadskörning....
av Primus
LazerHawke skrev:
Primus skrev:Vad innebär eco-klimat? Det slås på när man kör i pure-läget. Att det stänger av AC tror jag mig veta. Men har den någon annan funktion?

- snabbare laddning
Eco- Klimat optimerar bilen för att dra mindre bränsle genom att stänga av AC samt väljer en högre växel är dom saker jag märkt iaf samt att den lägger ur växeln och rullar i vissa situationer dock lämpar sig inte i stadskörning....
Att bilen känns som den har frihjul(heter det så?) kan ju inte ha med eco-klimat att göra, det har väl med Pure-läget? Men händer något mer med klimatanläggning än att AC stängs av? Typ lägre fläkt för att spara energi?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Primus skrev:
LazerHawke skrev:

- snabbare laddning
Att bilen känns som den har frihjul(heter det så?) kan ju inte ha med eco-klimat att göra, det har väl med Pure-läget? Men händer något mer med klimatanläggning än att AC stängs av? Typ lägre fläkt för att spara energi?
den lägger ur växeln och rullar såkallat frihjul i Eco ja
Användarvisningsbild
av joel80
Av vad jag förstått så kopplas inte ac ur helt... Eller om det var att den går på fukt och går igång om det behöver avfuktas.. Stämmer det eller har jag drömt?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Först en liten disclaimer. Jag har tidigare fått skäll för att jag klipper in saker från manualen och nu tänker jag göra det igen, men det är inte för att skriva någon på näsan, utan bara för att ta fram texten så vi kan försöka tolka den tillsammans. Manualer kan dessutom utelämna saker och innehåller inte alldeles sällan fel, så dubbelt bra tycker jag att diskutera dem.
LazerHawke skrev:
Primus skrev:
LazerHawke skrev: Primus Quote:
Vad innebär eco-klimat? Det slås på när man kör i pure-läget. Att det stänger av AC tror jag mig veta. Men har den någon annan funktion?

- snabbare laddning

End Primus Quote
-----

den lägger ur växeln och rullar såkallat frihjul i Eco ja
Jag förstår nog inte heller vad eco-climate har med växeln att göra, den stänger väl bara av acn? Den aktiveras ju vid pure, och manualen för pure:
Då körsträckan vid eldrivning är kopplad till bilens totala energiförbrukning görs avkall på funktioner som begränsar körsträckan, t.ex. klimat- och dynamisk prestanda. För att få längsta möjliga körsträcka är luftkonditioneringen därför avstängd – den kan dock aktiveras med AC-knappen vid behov.

Bilen är ju snäll och talar om att den skiftar mellan auto och eco-climate när man trycker på knappen så tror inte det har med något annat att göra, och "dynamisk prestanda" tror jag bara har att göra med att det krävs större effekt uttag innnan dieseln går igång.

Frihjulet som jag också tror är kopplat till pure-läget aktiveras i 70km/h och högre. Förutom att känna det så kan se det på att den inte laddar vid gasuppsläpp, men precis när man passerar 70 så börjar den ladda. Enligt den här artikeln så känns det som om det gäller alla lägen, men har för mig att min bil bara har det i pure:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gin-hybrid
Användarvisningsbild
av LazerHawke
har själv en Eco + knapp på min S60 T5 -15 min erfarenhet av den är att den stänger av AC och väljer högre växel samt lägger ur den när man släpper gasen! lämpar sig dock inte stadstrafik!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 59
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]