Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Inte otroligt eftersom man framför det som endast höginkomsttagare skulle "drabbas". Men verkligheten blir nog inte så, som att det endast är de som "drabbas". Men vi vanliga dödliga får nog en "slev" av detta också.
Användarvisningsbild
av joel80
Beror ju helt på var man sätter gränsen för nuvarande bötesbelopp. Jag tror dom är rädda för folkets ilska och inte vågar ta fram ett förslag där det kostar mer än nu för den "vanlige" inkomsttagaren.
Jag tror inte det handlar om att fylla på stadskassan.. det är ju småpengar i det stora hela. Vill man fylla på stadskassan fimpar man typ rotavdrag över 20 000kr eller tar bort subventionerad läxhjälp, eller varför inte ett jobbskatteavdrag (som dom sagt att dom inte ska göra.) Vad jag menar är att det finns andra saker att justera och därmed få många gånger mer pengar till stadskassan än höjda böter för trafikbrott skulle ge.
Användarvisningsbild
av SvenB
Att de inte rör Rut eller Rot är nog för att de innerst inne inser att det är självfinansierat i och med att svartjobb blir vitjobb. Men detta har inte med tråden att göra direkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Enligt regeringens egna utredning skulle samma resultat med minskade svartjobb uppnås om man sänkte maxtaket från 50 000kr till 20 000kr per person (eller om det var 10 000kr/person).
Men du har rätt det är en annan diskussion..

Förut var det snack om att polisen skulle få beslagta bilen från t.ex någon som kör rattfull eller där risk finns för att brottet upprepas när polis lämnar platsen.. Gick den lagändringen igenom? Får dom beslagta bilen vid en allvarlig trafiköverträdelse?
Användarvisningsbild
av erikn
Haha, undrar hur många på Trafikverket som skulle börja tugga fradga om man visade dem den här? Camel, här har du en kompis som lagt ner lite tid på att göra en kul presentation. Och jag håller med både dig och honom till 100%, hastighetsgränser ska vara vettiga.

[youtube]2BKdbxX1pDw[/youtube]
av volvoc70cab
För ett par år sedan var vi på väg hem ifrån Italien. På kvällen körde vi i Österrikiska Kärnten i en liten bilkö på cirka 10 bilar. Då vi låg någonstans i mitten så höll vi de övriga bilarnas tempo. Plötsligt så kom vi in i ett område där det var 70 km/h. Då alla bilarna körde med hastigheten 80 km/h, tänkte jag inte så mycket på det förrän polisen stoppade mig samt en bil lite längre bak. De lät samtliga österrikare passera utan åtgärd. Bara bilen som kom från Italien där bak och vår från Sverige stoppades. Slutsats , vi från utlandet skulle bötfällas emedan att de tydligen såg mellan fingrarna på den lokala befolkningen Har inget emot att man blir bötfälld då man bryter trafikregler, men borde inte alla vara lika inför lagen? (PS det blev ett billigare hotell den natten.)
Användarvisningsbild
av Camel
erikn skrev:Haha, undrar hur många på Trafikverket som skulle börja tugga fradga om man visade dem den här? Camel, här har du en kompis som lagt ner lite tid på att göra en kul presentation.
Många på trafikverket tuggar fradga för mindre än så tyvärr. Youtubeklippet är både kul och bra. Hastighetgräns är en komplex parameter som i sig kan skapa dålig trafiksäkerhet om den upplevs som orealistisk och avvikande av trafikanterna. Och att beivra av hastighetsöverträdelse enbart genom några digitalsiffror på ett laserinstrument oavsett övriga trafikförhållanden är att göra trafiksäkerheten en björntjänst.

I lokaltidningen kunde man läsa tidigare i veckan att de lägre hastighetsgränser man införde i staden där jag bor för något år sedan ska omprövas då de skapat mycket irritation och efterlevs mycket dåligt. Inga kommentarer om olycksstatistik. Men flera allvarliga olyckor har hänt sedan de nya hastighetsgränserna infördes. Vet dock ej själv något om statistiken så jag vet inte om det blivit sämre. Men jag tror man upptäckt att statistiken kanske försämrats då jag inte tror att trafikanternas irritation är tillräcklig för att man ska ompröva hastighetsgränsen. Några vägar kommer att få höjd hastighetsgräns. Man har tydligen begripit att man inte kan skylta hela områden med orimligt låg hastighetsgräns. Alltid något positivt. Men några vägar ska få sänkt hastighetsgräns. Kanske är det motiverat, framtiden får utvisa. Men man får vara glad för det lilla.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
erikn skrev:Haha, undrar hur många på Trafikverket som skulle börja tugga fradga om man visade dem den här? Camel, här har du en kompis som lagt ner lite tid på att göra en kul presentation. Och jag håller med både dig och honom till 100%, hastighetsgränser ska vara vettiga.
Det håller nog alla med om till 100 %, ingen som hävdat att de ska vara ovettiga.
Däremot kan man diskutera in absurdum vad som är en vettig hastighetsgräns.

I Danmark höjde de hastighetsgränsen från 110 till 130 km/h på hälften
av motorvägarna och olyckorna ökade. Vettigt?

Sen rolig kille som gjort videon och säger "stop at red lights - makes sense".
Ingen analys över huvud taget. Har han kommit fram till slutsatsen själv
eller köpt den av någon?

Han skulle kunna göra en lika lång video och säga att det är bara vettigt
om det är rusningstrafik från höger och vänster. När man är ensam
exempelvis mitt i natten, vad är det för sense med att stå stilla vid
ett rödljus? För att man ska få tid att filosofera över livets med- och
motgångar? För att det är miljövänligt att ha motorn på tomgång i
en halvminut? Nej, anledningen till att det är vettigt är att antalet olyckor
och dödsfall matematisk statistiskt sett minskar med en så strikt regel.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag är verkligen kluven i frågan. De grova brotten ger ju redan idag dagsböter.
Jag är rädd för att man kan se det som lätta pengar att bötfälla en Porsche eller Ferrari istället för en Fiat Ritmo från -85.
Sen är frågan hur rättssystemet skall ta hand om alla som överklagar?
Man vore dum i huvudet om man inte överklagade när man fått en bot på 250.000.
Är det verkligen för nollvisionen man gör detta? Zebralagen har ökat anatalet skadade med ca 20%.
Man vill att cyklister skall få köra mot rött och mot enkelriktat vilket inte kommer minska olycksfallen i trafiken.
Jag känner mig ganska säker på att det som vanligt ligger ett ekonomiskt motiv bakom detta förslag.

Kanske är det så att man håller ner hastighetsgränserna för att slippa hålla vägarna i gott skick?
Den som kör ner i potthål idag kan glömma ersättning från väghållaren då standardsvaret numera är att du skulle anpassat hastigheten.
Sedan tror jag inte svenskarna är mogna att köra fortare förrän vi lärt oss använda blinkers och förstå att man inte ligger under hastighetsgränsen i vänsterfilen.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
sthlm skrev:Är det verkligen för nollvisionen man gör detta? Zebralagen har ökat anatalet skadade med ca 20%.
Anledningen till zebralagen var att öka framkomligheten för de gående och att få samma regler som i andra länder,
inte nollvisionen. Att antalet skadade skulle ha ökat med ca 20 % verkar dock osannolikt då antalet dödade minskat med ca 20 %?

"Även om utvecklingen varit positiv återstår mycket för att nå nollvisionens mål. Åren 1996–1998 låg genomsnittet på drygt 70 dödade fotgängare per år, motsvarande antal i trafiken åren 2003–2007 har varit i genomsnitt 57 per år." -- Skadeutfall enligt polisrapportering och sjukvård
sthlm skrev:Sedan tror jag inte svenskarna är mogna att köra fortare förrän vi lärt oss använda blinkers och förstå att man inte ligger under hastighetsgränsen i vänsterfilen.
Du menar väl att svenskarna inte är mogna att köra fortare förrän de lärt sig att man inte ska ligga över hastighetsgränsen, oavsett fil.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]