- sön 03 feb 2013, 21:10
T.ex. på väg till jobbet som jag kör exakt samma körcykel varje dag, med ganska mycket kökörning. I början 6,7, nu 6,2. Så nog händer det något med motorn efter ett tag.
Dock vid regenering går den inte ned till 0,0 vid motorbroms, men det visste du redan va?
joel80 skrev:Det är en V70 D3 MY2013. Den har inte gått mer än 290 mil just nu..Jag mätte i början och det diffade kanske 10% uppåt i verklig förbrukning. Men din bil är ju så väldans ny, så den kommer säkert komma ned något i förbrukning. Jag tycker den sjunker succesivt och möjligt att det var ett tydligt tapp efter 1000 mil.
När jag ligger med farthållare i 110km/h (som är ca 115-116km/h på bilens hastighetsmätare) har den flera gånger dragit betydligt mer. Ibland är det trevligt och den ligger på strax över 5.0, men inte två resor på rad.. och sist jag körde så började den dra säkert en extra dl/mil i mitten av trippen och fortsatte så resten av resan utan att förutsättningarna ändrades så mycket mer än att det blev några grader kallare.. (från ca -6 till -10)
Har du mätt vid pump? Nu senast låg färddatorn på 6.0l/100km när jag tankade och fick då en riktig förbrukning på 6,4l/100km. Då har jag kört värmaren några gånger så det har väl dragit några liter.
T.ex. på väg till jobbet som jag kör exakt samma körcykel varje dag, med ganska mycket kökörning. I början 6,7, nu 6,2. Så nog händer det något med motorn efter ett tag.
Dock vid regenering går den inte ned till 0,0 vid motorbroms, men det visste du redan va?