Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
När jag läser sådanna här trådar undrar jag hur vi med FWD överhuvudtaget tar oss fram på vägarna vintertid, handlar det inte lite om att vänja sig vid ett nytt system och sedan anpassa körningen lite ? Jag har kört FWD sedan 1997 över stora delar av norrland vintertid och jag har aldrig någonsin kört av vägen el suttit fast så pass att jag måste bärga bilen el få draghjälp. Att komma iväg i korsningar osv käns inet heller som något större problem.

Ni som kört 4WD länge kör ju säkert FWD imellanåt ochså utan större problem, antar jag iaf.

sedan kan säkert systemet upplevas sämre än G4 men visst fasiken går det väl att framföra bilen iaf utan större hinder el?
Användarvisningsbild
av MartinS
Droopy skrev:När jag läser sådanna här trådar undrar jag hur vi med FWD överhuvudtaget tar oss fram på vägarna vintertid, handlar det inte lite om att vänja sig vid ett nytt system och sedan anpassa körningen lite ? Jag har kört FWD sedan 1997 över stora delar av norrland vintertid och jag har aldrig någonsin kört av vägen el suttit fast så pass att jag måste bärga bilen el få draghjälp. Att komma iväg i korsningar osv käns inet heller som något större problem.

Ni som kört 4WD länge kör ju säkert FWD imellanåt ochså utan större problem, antar jag iaf.

sedan kan säkert systemet upplevas sämre än G4 men visst fasiken går det väl att framföra bilen iaf utan större hinder el?
Det är klart man kan köra fwd också, det stora problemet som jag ser det är att man försämrat awd'n men framhåller den som bättre, och behåller samma pris för budget-gen5 istället för gen4. Hade volvo sagt att gen5 är lite sämre men sålt den mycket billigare än gen4 hade nog igen haft något emot det.

/Martin

Ps. Prova inte awd, då kommer du inte vilja gå tillbaka till enhjulsslirandet.
av Droopy
Kan inte påstå att det spinner speciellt mycket idag med de moderna antispin/sladd systemen som fins, kör dessutom 4WD i jobbet imellanåt, och även bakhjulsdrivet och det fungerar det med, utan problem.

Dessutom faller det sig väl naturligt att Volvo aldrig skulle gå ut att säga agg G5 är sämre än G4 och sänka priset, hur skulle det se ut.

Men på många låter det som om man inte kan framföra en bil på vinterväglag utan 4WD men det handlar nog mer om att anpassa körsättet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Droopy skrev:
Dessutom faller det sig väl naturligt att Volvo aldrig skulle gå ut att säga agg G5 är sämre än G4 och sänka priset, hur skulle det se ut.
Nä ärlighet och fakta hör ju inte hemma i marknadsföring.....

Men volvos drivlinetekniker har faktiskt sagt det till mig och har ju jobbat med olika mjukvaror för att försöka få en förbättring.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Maximuspro skrev:Ni som inte känner trygga vid er körning med gen5, byt bil eller acceptera skillnaden, eller?
Sitter man fast i en 3 års leasing som inte går att bryta utan höga kostnader så är det bara att gilla läget.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Maximuspro skrev:Ni som inte känner trygga vid er körning med gen5, byt bil eller acceptera skillnaden, eller?
Hvis du har et produkt du er veldig godt fornøyd med, og bytter til et nytt av samme merke, og så viser det seg at produsenten har endret produktet , uten og si fra, slik at det ikke lenger oppfyller de forventninger du har. Da er det litt vel lettvint å si at da får du bare bytte? I norge taper en slik bil seg fort 100000 kr bare den er kjørt ut på veien. Bare omreg avgiften er på 26000 kr. :-O) jeg leste om volvo b20 sine erfaringer , men valgte i tillit til haldex/volvo å kjøpe bilen. I den tro at så seriøse aktører holder det de lover, nemlig at gen5 er bedre er kjappere og bedre en gen4.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
crumpets skrev:Passat har bara 7kkr prispåslag för haldex, precis som v60, vilket indikerar att det är samma system där nu.
Bare 7k i tillegg! Forhjulsdrevet xc 70 i norge leveres med bensin eller 2 liter 5 sylindret 163hk diesel. Skal vi ha awd så er det 2,4 liter 163 hk diesel som er billigst. Prisforskjellen er 50000 kr.
av llesrof
Att byta bil är ju inte riktigt lika enkelt eller billigt som att byta strumpor.
av Maximuspro
llesrof skrev:
Att byta bil är ju inte riktigt lika enkelt eller billigt som att byta strumpor.
Ja vet detta men det hjälper ju inte och gräva mer i detta, ibland måste man acceptera fakta, skulle oxå bytt till gen4 om volvo ville bygga om min bil. Det finns ju typ två monstertrådar om detta en där problem tas upp och denna som var en positiv tråd om haldex5 men är nu också problemtråd.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.