Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev: Hmmm det var ju precis det som domslutet handlade om.
Njae, det verkar inte så. Nu har jag visserligen inte läst domskälen mer än de du refererar. MEN, det vore extremt ologiskt om en enskild anställd skulle förmånsbeskattas i det fall en budgivning anordnats av finansbolag/auktionsbolag och den anställde får köpa ut till det högst bjudna priset.

Arbetsgivaren/leasetagaren är ju genom budgivningen garanterad maximalt betalt för bilen utifrån vad marknaden/hundratals bilhandlare är beredd att betala för den. "Förmånen" om det nu är någon kostar därmed inget för arbetsgivaren. Och om man nu ändå skulle anse att det är en skattepliktig förmån, vem skall då betala arbetsgivaravgifter etc för det, finansbolaget??

Jag skulle tro att rättsfallet du refererar till handlar om en anställd som fått köpa bilen oskäligt billigt med arbetsgivarens godkännande, t.ex. genom att överlåta ett finansiellt leasingavtal med ett lågt restvärde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
VolvoB20 skrev: Hmmm det var ju precis det som domslutet handlade om.
Njae, det verkar inte så. Jag skulle tro att rättsfallet du refererar till handlar om en anställd som fått köpa bilen oskäligt billigt med arbetsgivarens godkännande, t.ex. genom att överlåta ett finansiellt leasingavtal med ett lågt restvärde.
Inet alls. Mannen hade köpt bilen till samma pris som firmor köper in beggade bilar.

X menade att utgångspunkten vid bestämmandet av marknadsvärdet skall vara vad någon som yrkesmässigt köper begagnade bilar är beredd att betala.

Kammarrätten körde över honom och sade att bilen skulle värdera efter utpris och inte från vad professionella bilhandalre köper in bilar för. (med ett skäligt avdrag på 5.000 - 10.000 kr)
av gusan76
Tjena!
Jag kan rekommendera att ni tittar på Reklambilen som ett alternativ till förmånsbil. Det går att styra kostnaden på ett helt annat sätt, samtidigt som det är billigare.
/Gus
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]